9 januari 2016

En bild varje vecka



Inspirerad av Katja som har bloggen Nordljus har jag funderat på att göra en liten målning på papper varje vecka under hela året. En målning utan krav, där jag kan leka, testa och experimentera utan att känna press på att det ska bli ett färdigt resultat som ska visas upp för andra. Som en övning i att vara lite friare. Den första bilden gjorde jag idag, och det var så roligt att jag lade ner alldeles för mycket tid på den, men det gör inget. Jag kan göra precis vad jag vill. Det ju det som är meningen.

Några små regler har jag dock satt upp för mig själv:

- underlag ska vara vanligt akvarellpapper i storleken 20x30 cm
- måla helt ur fantasin och inte lägga så stor vikt vid att få alla proportioner rätt
- göra färdigt bilden vid ett tillfälle
- inte grubbla - bara göra

Just nu känns det här jätteroligt och jag ser redan fram emot nästa vecka när jag får göra nästa målning. För mig är ramar och utmaningar väldigt inspirerande, men samtidigt vet jag att min lust kan förändras väldigt snabbt och därför tänker jag ge mig själv friheten att följa den här utmaningen så länge jag vill. Orkar jag hela året så är det bra, men två veckor är okej det också. Det kanske dyker upp något annat om känns mycket mer inspirerande.

Veckans bild 1, akryl på papper, 21x30 cm, Elin Folkesson


6 kommentarer:

aliciasivert.se sa...

Ack vilken kul utmaning! Ack vilket bra upplägg (med lite ramar men också förståelse för dig själv om du tröttnar)! Ack vilken vacker målning det blev! Ack så inspirerande!

Jag försökte utmana mig själv att rita någonting varje dag i juni och det var döden för min inspiration. Men LITE krav måste en ju ändå sätta på sig själv för att utvecklas. Detta tycker jag var en himla fiffig idé och jag ska fundera lite på om det inte vore en klokt att jag hakade på. Jag skulle vilja måla mer under 2016 och då kan ju det här vara en bra väg in!

Elin sa...

Vilka härliga kommentarer du skriver Alicia :) Tack! Och jag hoppas du hittar målarinspirationen.

Mika sa...

Bästa utmaningen hitintills! Funderar på något liknande själv... Den känns så befriande så jag kanske tar den rakt av.

Jag tror man lär sig massor på att sätta mål och ramar. Följer med spänning <3

Siggadisart sa...

Jag blir altid så glad når jag besöker dit blog. Tycker du gör så fina målningar varje gång. Jag holder på med en sådan utmaning også, en Mandala varje dag på hundra dagar, har gjort 13, 87 kvar :) Sen skal jag ta 100 ansikte....

Elin sa...

@ Mika:
Heja Mika! Kör på!

@Siggadisart
Tack! Och vad kul med mandalautmaning. Bra jobbat!

Nordljus sa...

Vilken fin bild! Och kul att du blev inspirerad! Det är samma här. Blir det en bild i veckan, är det bra. Blir det inte det, är det ochså bra. "Inte grubbla - bara göra", det är någonting jag försöker påminna mig om varje gång. Det är inte alltid så lätt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...