22 januari 2017

Att lura sig själv


För att hinna med måleriet den här hektiska våren har jag schemalagt tid i ateljén. Jag låtsas att jag går på kurs eller något liknande och måste vara där just den tiden. Det fungerar faktiskt riktigt bra att lura mig själv på det sättet. Mycket lättare att säga nej till annat också när jag har bokat in målartid.

Idag har jag målat i minst fem timmar och äntligen känns det riktigt roligt igen. Jag lyssnade på Frida Hyvönen på hög volym, sjöng för full hals och dansade mellan penseldragen. Tur att vi inte bor i tättbebyggt område.

Den färdiga målningen är jag faktiskt också riktigt nöjd med. Den hänger just nu på min köksvägg och jag sneglar på den lite då och då. Slutresultatet skiljer sig en hel del från det första skissade lagret färg, men det är ju så mitt måleri fungerar. Mycket färg och många lager innan det känns helt rätt. Jag planerar inte i förväg utan testar olika färger, linjer och former och försöker lita på känslan. Bakgrunden i den här bilden har haft flera olika färger och mönster innan jag fastnade för harlekinrutor i orange, rost, lila och turkos och i sista sekunden målade jag över hela huvudet och gjorde om alltihop.

Nu får bilden vila en vecka till nästa målartid och så håller vi tummarna för att jag fortfarande tycker om den då. Men det tror jag faktiskt att jag gör.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...