21 maj 2016

Att måla stort eller sälja tavlor?

"Sammansatt", Elin Folkesson, 2016, akryl och collage på duk, 120x145 cm

Målningen på bilden här ovanför var den som flest personer tittade på och pratade om under min senaste utställning. Jag fick många komplimanger och frågor om hur jag gjort och tänkt. Många gick närmare och tittade på strukturen och upptäckte detaljer som inte syns på avstånd. Många såg former i rutmönstret när de tog ett steg bakåt och berättade vad de såg. Flera frågade om jag inte hade något liknande fast i mindre format.

Och det är det sista som är problemet.

Stora tavlor är svårare att sälja. De kräver utrymme och större plånbok. Och mod kanske. Det är lättare att passa in en mindre målning bland allt annat som redan finns i hemmet.

Så egentligen borde jag bara måla mindre tavlor. Men det tänker jag inte göra. Jag gillar att måla stort och det tänker jag fortsätta med (även om den här senaste är i största laget och inte ens går in i bilen...). Kanske kan jag bygga ett lite större förråd att förvara mina stora målningar i tills rätt köpare dyker upp? För de brukar dyka upp. Till slut.

3 kommentarer:

Louie sa...

Exakt, man ska göra det man själv känner att man vill! Ibland tänker jag liknande, om man jag tecknar såhär eller målar på detta viset kan jag kanske få mer sålt, men det viktigaste enligt mig är att man gör det man tycker om :)

Väldigt vacker förresten!

Elin sa...

Tack! @Louie

aliciasivert.se sa...

Intressant reflektion, och jag tycker din slutsats är bra! Det finns ju inget mäktigare en en stor tavla, målad med lust och utan hämningar. Tycker denna är helt otrolig!
Jag går i liknande tankar vad gäller broderier. Det kommer bli SVÅRT att sälja 70-timmarsarbeten, men inte kan jag göra små grejer jämt! Min lösning blir nog att trycka upp prints för den som vill göra en mindre investering - funkar ju även på den som vill ha ett mindre motiv :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...