21 september 2014

Väggmålning tar form


Våra döttrar har gått på en fantastisk förskola som nu flyttar till nya lokaler. Trots att våra barn har gått vidare till grundskolan gick jag med på att göra en väggmålning i ett av de nya rummen. Jag gjorde en sådan tidigare, och de ville ha något liknande. Egentligen hade jag inte alls tid för projektet, en väggmålning tar ganska mycket tid att göra, men jag kunde inte motstå. Det är så roligt - och särskilt när det ska vara i en miljö för barn.

Om man är smart, eller åtminstone har en annan arbetsprocess än jag har, så kan det nog gå mycket snabbare och smidigare att få den färdig. Det skulle till exempel vara lite lättare om man redan innan hade bestämt i detalj hur väggmålningen skulle se ut, och vilka färger den skulle ha. Jag gjorde en grovskiss, köpte sex färger som passade bra ihop och testade mig fram. Jag färglade i och för sig grovskissen på prov när jag väl var på plats, men väggen blev ändå annorlunda.

Jag skissade motivet med kol på väggen, målade ett fält, backade, funderade och målade nästa fält. Allt målades minst två varv och jag tvättade penseln så många gånger att jag till slut bröt av skaftet och fick måla med bara borsten. Det gick bra det med.

När själva skogen var färdig gjorde jag på samma sätt. Jag tog med mig mina akrylfärger, skissade några djurmotiv, färglade, backade och funderade. Hade jag haft mer tid på mig så hade jag nog lagt till fler detaljer, men nu blev det inte så och det kanske var bra. Jag är i alla fall nöjd. Hoppas barnen blir det också.


7 kommentarer:

Madde sa...

Superfin!

ingridp sa...

Super duper fint Elin!

Den där Victoria sa...

Åh vilken härlig vägg, jättefin!

Elin sa...

Tack allihopa!

Mika sa...

Den blev jättebra och lämnar mycket fantasi till barnen!

VisaLiza sa...

Barnen kommer tveklöst att gilla den målningen. Så häftig! Kramar Liza

Elin sa...

Vi får hoppas att ni har rätt :) @Mika och VisaLiza

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...