29 mars 2014

Om mitt nya jobb

Fina dynor i gröna toner... 
...  och glada stolar i studion
På lördag är det dags för invigning!
För ungefär två månader sedan bytte jag arbete. Jag gick från ett stressigt men ändå givande arbete som högstadielärare i svenska och bild, till en helt ny verksamhet på Litteraturhuset i Sandviken. Jag visste inte så mycket om arbetsuppgifterna, förutom att vi skulle fokusera på barn och ungdomars språkutveckling genom estetiska uttrycksformer, utveckla nya metoder och sprida forskning, men jag kände på mig att det var ett jobb som skulle passa mig perfekt. Och jag har inte ångrat mig.

Litteraturhuset har sina lokaler i Kulturcentrum i Sandviken. Där har vi vårt kontor och där ligger också Trampolin, en lär- och upplevelsemiljö för barn och unga. Ursprungligen var det tre klassrum, (Kulturcentrum är byggt i en gammal gymnasieskola), en korridor och något grupprum, men det har omarbetats med hjälp av en arkitekt och barnkulturdesigner, Eva-Johanna Isestig. Hon har tillsammans med barn och unga i Sandvikens kommun och personal på Kulturcentrum, arbetat fram en miljö som är helt fantastisk. Eller den kommer åtminstone att bli det, när vi är färdiga. Det är mycket småfix som ska bli klart den här veckan. Jag ska sy ett trädstamsdraperi av rörisolering, tapetsera en blomlåda och stryka och hänga upp mängder av olikfärgade draperier. Bland annat.

Om en vecka är det dags för invigning av Trampolin, och eftersom det är en helt ny verksamhet som inte finns någon annanstans (vi är Sveriges första litteraturhus för barn och unga), så ska det bli spännande att se hur den utvecklar sig. Naturligtvis har vi planer för aktiviteter under våren. Vi ska bland annat ha öppna skaparverkstäder för olika åldersgrupper, samt ett samarbete med förskolor om bilderbokens möjligheter, men vi vill även i fortsättningen att barn och unga ska vara med och påverka vad som sker på Trampolin, så schemat är inte helt spikat. Vi är öppna för förslag.

Även om förberedelserna har varit roliga så ser jag fram emot att få arbeta med barngrupper igen, och jag hoppas att många barn och unga i Sandviken kommer att hitta till oss. Om man är intresserad av berättelser och skapande kommer det att finnas mängder av möjligheter för roliga projekt och idéer, och är man inte intresserad så kan man ju alltid bli. Jag vet i alla fall att jag kommer att ha kul på jobbet!





2 kommentarer:

Lena sa...

Men vilket coolt jobb! Det är kanske något sådant man skulle leta efter :)

Lycka till på invigningen!

Elin sa...

Ja, absolut Lena! Ett riktigt drömjobb :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...