27 mars 2014

Jag kräver dans

"Jag kräver dans", 2014, akryl på duk, 60x73 cm
Min senaste målning började med en sång. Jag gnolade på Linnea Henrikssons Du söker bråk, jag kräver dans, när jag målade den. Resten av låttexten passar nog inte in i sammanhanget, men det är något med att "kräva dans" som jag gillar. Och visst har hon en lite kaxig uppsyn, som om det är hon som bestämmer? Lite tuffare än mina mer försiktiga damer med nedfällda blickar. Hon brer ut sig och färgar av sig på omgivningen, medan hennes danspartner ter sig ganska oviktig där han nästan försvinner in i bakgrunden.

Det är en tolkning.

En annan kan vara att den halvt osynliga figuren i bakgrunden (som har förekommit i flera målningar tidigare) symboliserar den trygga, stabila och stöttande mannen. Han som alltid finns där.

Vilken tolkning väljer du?


5 kommentarer:

bara anna sa...

Jag ser en trygg stabil man som tar hand om sin kloka kvinna...

Du, jag har röstat på dig på Besökstoppen. Lycka till!

Elin sa...

Tack :) både för röstning och kommentar!

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Gillar den verkligen! Kvinnan är i centrum, för omväxlings skull:-)

iHanna sa...

Jag älskar att prickarna dansar ut från klänningen, och att titeln är åt girl power-hållet!

Elin sa...

Tack Hanna och Helena :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...