18 mars 2014

Allt vi bär med oss

Utan titel än så länge, 2014, akryl på duk, 60x73 cm
På mitt nya arbete på Litteraturhuset i Sandviken pratas det mycket om ryggsäckar som metafor för vad vi bär med oss i livet. Det är lite lustigt, eftersom just det är ett tema som har återkommit i mitt måleri under en lång tid. Ja, inte ryggsäckar då, utan allt vi bär med oss. Jag grubblar ofta på hur mycket som kan finnas inom en människa utan att synas på utsidan.

Min senaste målning är ett typiskt exempel på detta. I alla fall som jag ser den. Den föreställer en stillsam dam med ben och armar i kors och nedfälld blick. Hon har en enkel enfärgad klänning, men bakom henne brer en mönstrad tapet med färgglada blad ut sig. Tittar man lite närmare så ser man att bladrankorna i själva verket kommer från henne själv. Det enfärgade klänningsmönstret blommar ut på väggen och tar större plats än hon själv gör. Som en symbol för att det som finns inuti inte alltid syns på utsidan.  

Eller ser du något annat? 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Gud, vad vackert du beskriver detta!
Tack för en fantastisk blogg med underbart vackra tavlor.

Den där Victoria sa...

Vilken underbar tavla och beskrivning.

Sia sa...

Jättefin.

M_amma_ sa...

Det är så roligt att följa dig och dina motiv, och se hur de återkommer igen. Den röda stolen, bladen och kvinnan med enkla, äldre klänningsmodeller. Jag blir så glad!

Elin sa...

Tack för alla fina kommentarer! De gör mig alltid så glad :)

Mika sa...

Underbar... jag ser nästan vingar. Jag tycker att du lyckats bra med att skildra "det som inte alltid syns". Hennes ansikte ser ut som hon funderar och stjälkarna påminner om tankebanor som glittrar till av olika färger.

Elin sa...

Tack Mika!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...