17 mars 2014

Jag förbannar stressen men behöver den




Ännu en målarhelg till ända och medan övriga familjen var ute i solskenet stängde jag in mig i målarrummet hela söndagen. Hade jag inte haft en utställning bokad hade jag varit ute med dem jag också, och jag måste erkänna att det kändes surt att plocka fram penslarna och sätta igång, men när jag väl kommer in i måleriet så finns det ingenting jag hellre vill göra. (Dessutom spenderade jag hela lördagen tillsammans med barnen så jag är inte en helt frånvarande förälder.)

Det är lustigt det där. Jag behöver pressen av en bokad utställning för att komma igång, men varje gång tänker jag att jag aldrig mer ska boka upp mig, att jag vill ha en lugn period där jag inte måste prestera. Likväl hamnar jag där igen. Och jag mår bra av det. Utan pressen skulle jag nog inte måla alls, och det är inget alternativ. Jag får helt enkelt lära mig att acceptera lite stressigare perioder, och under den tiden prioritera bort det som går att avstå från, som till exempel att ha ett välstädat hem, skriva dagliga inlägg på bloggen och ha en fungerande webshop. Tids nog hinner jag med det också.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...