20 mars 2014

Vem är hon?

Ett urval av mina damer från 2010-2014
Jag får ofta frågan om vem damerna på mina målningar är. Om det är en släkting? Eller jag själv? Sanningen är att det inte är något av det...  eller både och.

Alla mina målningar är egentligen självporträtt eftersom jag målar min värld och mina tankar, men jag eftersträvar inte någon likhet, även om jag ibland kan se att vissa av damerna får mina drag.  Istället tänker jag mig att mina damer representerar kvinnor i allmänhet. Vem de är spelar ingen roll. Ansiktsdragen kan variera något, men frisyren och klänningen återkommer som ett slags tecken på kvinnlighet. Att jag sedan valt någon slags femtiotalsstil handlar både om att jag tycker att den är estetiskt tilltalande, men också att den signalerar en syn på kvinnor som fanns då och som till viss del (ibland mer och ibland mindre) lever kvar än idag. Och som jag grubblar över. Kanske kommer jag att fortsätta måla dessa damer tills jag har slutat grubbla. Om det någonsin händer.

3 kommentarer:

VisaLiza sa...

De är onekligen tankeväckande kvinnor. Kan tänka mig att målandet är lite som skrivandet. När jag skriver är mina karaktärer en del av mig samtidigt som de är självständiga varelser som lever sina egna liv så att säga. Liza

Elin sa...

Det finns nog många likheter med skrivande kan jag tänka :)

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Vem hon än är så är hon underbart fin:-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...