1 januari 2014

Ett ord för 2014


Den första dagen på ett nytt år lockar till löften och storslagna planer. Allt känns möjligt. Vis av erfarenheten lovar jag dock ingenting. Jag är för ombytlig och ändrar mig när det blir för tråkigt. Däremot tänker jag återgå till en tidigare tradition att välja ett ord för året. Det är en tradition som jag tror började här, men som lever vidare hos många kreativa bloggare.

Mitt första ord, för år 2009 var VÅGA. Det var passande eftersom jag precis hade återtagit måleriet och påbörjat bloggandet. År 2010 insåg jag att ett ord var alldeles för lite. Jag valde istället att plocka ut ett ord för varje månad. Det höll bara i ett halvår, men det är ganska kul att i efterhand se hur orden speglar utvecklingen under de första månaderna. Orden var MÖJLIGHETER, FOKUS, UTHÅLLIGHET, LUGN, BALANS och  LUST. 2011 hoppade jag över orden och satte mål istället, men 2012 var jag tillbaka med ordet NU. Förra året var ännu ett mellanår, men i år är jag som sagt tillbaka igen.

Ordet jag har valt för 2014 är inte vackert. Det låter lite kantigt och gör sig inte bra som en uppmuntrande affirmation på väggen, men det kom dimpande ner i huvudet på mig en dag när jag var ute och joggade, och sedan har jag inte kunnat skaka av mig det. Ordet är STARK. Bilden till trots så handlar det inte enbart om träning.

Egentligen handlar det inte om några omvälvande förändringar, utan snarare om ett fortsatt arbete på något som jag redan påbörjat. Det handlar om att bygga upp sin styrka i både kropp och tanke. Att känna att jag klarar av mer än vad jag gör idag. Att inte förminska sig själv på något område. Att bli mer självklar.

Det är i alla fall vad jag vill fokusera på just nu. Vi får väl se hur det går.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det vill jag också fokusera på, låter jättebra....

GOTT NYTT ÅR
//bara anna

Den där Victoria sa...

Vilket smart tänk, i år blir mina ord VÅGA, UTVECKLAS och GLÄDJE.

Gott nytt år på dig förresten!

Kram Victoria

Elin sa...

Gott nytt år till er också!

Christina sa...

Ser att du också lekt lite med bildredigering, ett roligt sätt att inleda året på :)
Visst är STARK ett vackert ord om man tänker på all kraft det rymmer. Ett bra mål för 2014. Du har så kreativa fina idéer!

God fortsättning på det nya året!
Kram Christina

Elin sa...

Tack Christina! Har man inga roliga bilder kan man ju alltid leka lite med dem ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...