13 augusti 2013

Böcker, böcker, böcker


Jag fick en utmaning av designmadde som handlar om sommarläsning, och eftersom jag älskar att läsa kan jag inte motstå att svara på frågorna. Tyvärr är ju sommaren nästan över, så jag fokuserar på höstens läsning istället. 

1. Vilka fem böcker bara MÅSTE hinna läsas i höst?
Just nu läser jag Sigrid Combuchens Spill som jag köpte på loppis i somras, och lyssnar på Little Bee av Chris Cleave så dem måste jag ju läsa färdigt. Båda verkar bra. I övrigt har jag inga måsten. Jag går på känsla, när det är dags att välja en ny bok. Det bästa jag vet är att gå på biblioteket, eller i bokhandeln, titta på böcker, ta ut någon och läsa baksidestexten och känna att jag kan välja precis vilken jag vill. Samma sak när det gäller ljudböcker. Jag prenumererar på Storytel och jag känner mig rik när jag kan lyssna på hur många böcker jag vill. Att ha en hög med böcker på nattduksbordet som ska läsas är ett säkert sätt för mig att tappa lusten.

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Någon gång i mitt liv ska jag ha läst Marcel Prousts På spaning efter det liv som flytt, men det känns som ett tungt projekt som passar bättre när man inte har barn som avbryter läsandet hela tiden. Jag älskade Virginia Wolfs Mot fyren och William Faulkners Stormen och vreden när jag läste litteraturvetenskap på högskolan för många år sedan, och borde nog gilla Proust också. Det är i alla fall vad jag inbillar mig. 

3. Var är det bästa stället att läsa i höst?
Överallt. Det finns inget dåligt ställe att läsa. I alla fall inte om man räknar in lyssnandet. Jag lyssnar på böcker när jag kör bil, städar, målar, gräver i trädgården eller tränar. Pappersböcker läser jag mest vid frukostbordet och i sängen innan jag somnar. Handlar det om studentlittteratur så sitter jag helst i en fåtölj i vårt bibliotek/vardagsrum.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
Överallt :)

5. Vilken bok tror du kommer bli höstens bästa?
Den jag ännu inte läst.

6. Vilken bok borde alla läsa i höst?
Om man ännu inte läst Jonas Gardells trilogi Torka aldrig tårar utan handskar, så är det hög tid att göra det nu. Eller ännu hellre lyssna på den - det är en upplevelse. Trots att Gardell ber om ursäkt för sin tolkning av Påls (Pauls?) Eskilstunadialekt så är den helt underbar. Jag skulle aldrig ha fått till den i mitt huvud.

7. Deckare eller roman?
Helst inte deckare. Allt annat går bra, och i brist på annat duger deckare också, men jag blir så trött på allt mördande, och alla poliser med brister. Om jag vill ha något lättsmält vill jag hellre läsa något upplyftande. Som en romantisk komedi... fast det hittar jag sällan utan att det blir alltför dravligt. 

8. Favoritgenre?
Jag har ingen. Jag är allätare. Det viktigaste för mig är språket. Är språket dåligt orkar jag oftast inte läsa klart för jag blir så irriterad. Ett undantag är faktiskt de omdiskuterade Femito nyanser-böckerna. Där var språket så vedervärdigt att jag skrek högt för mig själv ibland, men ändå ville jag veta vad som skulle hända. Jag kände mig som när jag var fjorton och plöjde Harlequin-böcker på löpande band. All läsning är bra läsning. 







5 kommentarer:

Madde sa...

Å vad roligt att få ta del av dina svar. "Spill" har jag läst och den tyckte jag om. Jag får nog kolla in Storytel.

Elin sa...

Gör det!

Anonym sa...

Kul att läsa om dina bokäventyr! Jag började på Spill för ett år sedan, jag trodde att det var en bok jag skulle gilla. Men just då var den nog inte rätt, jag tröttnade efter 50 sidor och lade undan den. Men nu blev jag lite hoppfull igen. Jag har gått och grubblat på vilken bok som passar efter den nyligt avslutade (och underbara) Niceville... Kanske tiden är rätt för den nu?
/Helena i Kärringsten

Christina sa...

Härligt med böcker! Och tid för läsning!
Visuell retorik som syns på bilden har jag också läat. Kurslitteratur om bild är riktigt lyxig läsning tänker jag.

Jag vill också passa på och önska dig en givande termin!
Kramar Christina

Elin sa...

Tack Christina! Det kommer säkert att bli en hel del rolig kurslitteratur den här terminen också. Visuell kommunikation läste jag förra terminen.

Helena: Hur var det? Har du läst En man som heter Ove? Annars rekommenderar jag den!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...