12 juli 2013

Kreativt flow

Färg på paletten
Färger och penslar huller om buller
Mitt stökiga målarrum med småtjejernas måleri på golvet
Detalj från målningen
Utan titel än så länge, 2013, akryl och collage på duk, 
Plötsligt händer det. Allt känns helt perfekt, och jag dansar mellan staffli och färger, backar, tittar och lägger på några lager till. Ingenting kan störa (inte ens småtjejerna som också vill måla på ett långt papper på golvet...) och jag fortsätter tills jag känner mig nöjd.

I början av en målning känns det ofta lite jobbigt och tungt. Jag drar mig lite för att börja för att jag inte riktigt är klar med vad jag vill säga, eller hur jag ska få fram det jag vill uttrycka. Men sedan när jag ändå sätter igång, så brukar det släppa efter ett tag, och jag hittar den där totala koncentrationen och lyckan. Flow som det brukar kallas. Då är det underbart att måla.

Ibland händer det att jag vaknar upp dagen efter ett sådant här lyckomåleri och inser att mitt skapade mästerverk bara är skräp. Då är det bara att börja om, eller ändra den detalj som blivit fel. Idag känner jag mig fortfarande riktigt nöjd med gårdagens målning. Den får nog vara kvar som den är.

2 kommentarer:

Mia sa...

Hej,
Jag är en ny följare av din blogg och jag måste bara säga WOW! Jag tycker dina målningar är så fina. Jag blir så inspirerad och funderar starkt på att pausa från akvarellen och prova på akryl istället. Önskar dig ett fortsatt flow!
Solig hälsning, Mia

Elin sa...

Tack! Vad glad jag blir! Jag tycker absolut du ska prova akryl om du inte har gjort det. Väldigt olikt akvarell - men jättekul!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...