28 februari 2013

Fuskar jag nu?


I morse var det äntligen dags att ta itu med de förberedda dukarna som har väntat sedan i helgen. Jag har känt mig så ivrig att fortsätta på dem, eftersom jag har jobbat på ett annat sätt än jag brukar. I vanliga fall  gör jag collage av gamla böcker eller tidningar för att få fram en bättre struktur på målningen. Sedan använder jag inspirationsbilder av människor som jag hittat på nätet eller i en tidning, målar av dem och sätter in dem i ett sammanhang. Ofta använder jag mig själv som modell också, vilket visar sig i målningarna där många av ansiktena påminner om mitt eget. Ibland använder jag ord ur tidningar som får skina igenom på vissa ställen, men  jag har aldrig använt hela bilder som fått vara en del av motivet. Förrän nu.

Jag inspirerades av collage jag såg på nätet, och fastnade helt för återbrukstanken och leken med bilder. Att låta andras foton bli utgångspunkten i mitt måleri, och sedan ändra betydelsen av dem kändes så lockande. Snabbt satte jag igång att klippa och klistra fast nio damer på nio dukar, och på en gång fick jag idéer om hur jag skulle gå vidare. Det var en så mycket snabbare process än min vanliga, och det tror jag är bra för mig. Att inte grubbla så mycket, inte peta och pilla.

Nu när den första målningen är färdig (åtminstone för tillfället) så känner jag mig helt plötsligt tveksam. Är det här "fusk"? Inte lika mycket värt som en "vanlig" målning? Min vana trogen så kunde jag naturligtvis inte hålla mig från att pilla och peta den här gången heller, och eftersom jag inte riktigt var nöjd med hur hon såg ut, så ändrade jag ansiktsuttrycket, håret och kläderna, men behöll själva hållningen. Det har tagit mig hela dagen att bli nöjd med bilden, så processen var inte alls snabbare än om jag gjort som tidigare och skissat upp motivet direkt på duken. Det enda som gick snabbare var själva tankemomentet innan jag satte igång. Att komma på vilken historia jag vill berätta. Och det är ju berättelsen som är den viktiga, eller?

Det var ju det här grubblandet som jag ville undvika.
 * * *
I have started a new series of paintings, where I use people I have cut out from magazines.

5 kommentarer:

Janne i Fagerlia sa...

Bare forstett du, synes dette var såååå lekkert. Man må vel få lov å eksperimentere litt. Alltid kjekt med nye teknikker, det gir kreativt påfyll.

aariho sa...

Så spennende da! Fikk lyst til å prøve noe nytt selv. Bildet ble helt nydelig!

Elin sa...

Tack båda! Jag känner mig lite mer avslappnad idag :) Jag har redan börjat på en ny.

ingridp sa...

Tycker att det är spännande att prova det man inte är bekväm i. Båda bilderna är helt olika men lika mycket "värda" tycker jag. Huvudsaken att de egna tankarna och uttrycket finns. Tycker jag.
Du är väldigt skicklig med dina människomålningar, men bra att du testar olika!

Elin sa...

Ja, man måste ju våga prova att göra på lite olika sätt... och så länge det är roligt så fortsätter jag :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...