15 november 2012

Jag lär mig något nytt

En enkel lerfigur...
...med ett ståltrådsskelett för stadgans skull
Nästa helg är det dags för bildpedagogikkursen igen och tills dess ska jag ha gjort en film som ska visas upp för de andra deltagarna. Eftersom alla deltagare har olika mycket erfarenhet av filmande så är kraven enkla. Lär dig något nytt. Den som har jobbat mycket med film, gör en mer avancerad variant, och den som aldrig hållit i en filmkamera gör något enklare. Jag hör till den senare gruppen. Det enda jag har gjort är att filma mina barn med digitalkameran någon gång ibland, och det blir aldrig särskilt bra. Därför är det här en riktig utmaning för mig.

Från början tänkte jag att jag skulle en informationsfilm om arkitekten Antoni Gaudí, eftersom jag ändå skulle åka till Barcelona. Jag filmade både Sagrada Familia och Parc Guell, men när jag kom hem visade det sig att filmerna var så dåliga att jag inte kunde göra något med dem. Istället bestämde jag mig för att pröva en leranimation, något jag kan ha nytta av att kunna som bildlärare.

Det var lättare sagt än gjort. Innan jag började letade jag lite information på nätet, och så laddade jag ner två appar till min iPhone, iMotion och iMovie. Själva apparna var väldigt enkla att använda, men att forma leran och göra rörelser var svårt. Jag väljer dock att inte se dagens experiment som bortkastad tid. Jag har lärt mig massor:


  • Använd inte lufttorkande lera även om det är det enda du har hemma. 
  • Glöm inte kvar saker bredvid din lerfigur medan du tar bilderna. I min film dyker det upp en tandpetare bredvid figuren efter ett tag.
  • Håll inte handen för ljuskällan när du tar vissa bilder. Det ger ett blinkande ljus i filmen.
  • Du behöver ta många bilder. Jag tog 130 stycken, och ändå är filmen bara 8 sekunder.
  • Figuren blir lättare att forma om den har en ståltrådsstomme och stora fötter. 
  • Flytta inte figuren för mycket mellan varje foto.
Med det sagt så kommer mitt första mästerverk i animationens värld här. Det är en dansande liten gubbe...



I have played with stop motion animation for the first time. 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, läckert! Jag blir så imponerad! Det är ju verkligen inget man slänger ihop på en kvart.
/Helena H

Elin sa...

Ha,ha... Nej det är mycket jobb för åtta sekunder!

PetraMaria sa...

Vad roligt! Härligt att kasta sig ut på okänd mark och leka fram något.

Mira sa...

Häftigt!

Emma sa...

Låter superduperroligt. Gubben är riktigt söt :)
Ha en mysig kväll!
Kram

Elin sa...

Tack alla!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...