9 oktober 2012

Undersöka oljekritor 5

Jag är fortfarande ordentligt förkyld och det är inte många kreativa tankar som får plats i min hjärna just nu. Istället visar jag en bild jag gjorde för en vecka sedan. Det är ännu ett försök att testa hur man kan arbeta med oljekritor. 


Först skissade jag upp ett ansikte med svart oljekrita på ett vitt slätt papper.


Sedan målade jag över hela skissen med turkosblå oljekrita.


Ovanpå det turkosa målade jag ett lager svart igen.


Och sist av allt skrapade jag bort den svarta färgen med en skruvmejsel. Den ursprungliga skissen träder då fram igen, fast med lite mer patina än om jag bara färglagt den på vanligt sätt.

Det här kan tyckas vara ett onödigt krångligt arbetssätt, men jag måste säga att jag blev lite inspirerad. Kanske inte just av den här bilden, som är lite hastigt och slarvigt gjord, men jag ser möjligheterna. Det på minner lite om en typ av grafik som vi prövade när jag gick på konstlinjen. Jag kommer inte ihåg vad den kallades, men man visste aldrig i förväg hur resultatet skulle bli, men färgerna blandade sig oftast på helt fantastiska sätt. Så fort jag känner mig piggare ska jag prova igen, så får ni förhoppningsvis se vad jag menar.

I have tried another oil pastel technique, as you can see in the step-by-step pictures above. I really liked this one, even if this was just a quick sketch. I will try it again.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Krya på dig jänta!

Elin sa...

Tack Lisa! Jag är på bättringsvägen :)

ingridp sa...

Väldigt läckert!onopenia5

ingridp sa...

Läckert

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...