7 september 2012

En målning blir till (med inspiration från Bloom True)


Det här är min senaste målning. Jag målade det sista på den i morse, och nu tror jag att den är färdig. Riktigt säker är jag inte förrän den har fått vila ett tag, men just nu är jag väldigt nöjd med den. Färgerna är ganska mycket starkare än de jag brukar använda, även om fotografiet inte riktigt gör dem rättvisa. Jag hade lite bråttom och fotograferade i direkt solljus men har försökt rätta till det lite i Photoshop efteråt.

Eftersom det här är en av de målningar jag påbörjade under Bloom True e-kursen så tänkte jag att det kunde vara kul att se några olika stadier den har gått igenom. 


Grundmålningen i två olika färgställningar, först med varma färger och sedan kalla. Här skulle vi testa olika tekniker som att göra mönster, stämpla, spreja vatten och låta det rinna.


Efter några lager till körde jag fast och visste inte riktigt hur jag skulle gå vidare. Till slut hittade jag inspiration i den fantastiska fotoboken Scandinavian Folklore och jag skissade upp ett ansikte efter ett foto från boken. Fortfarande kändes den inte riktigt rätt, men jag lät den vara ett tag och målade annat.


Blommorna på huvudet förvandlades till blad och den vita spetskragen försvann till förmån för en folkdräktsinpirerad klänning. Nu började det kännas som att jag var på rätt väg, men ansiktet var fortfarande bara hastigt målat och jag tyckte inte riktigt om kanten mellan de turkosa fälten och den gulgröna ovandelen. Slutresultatet blev lite mer putsat, med mindre skarpa kontraster och mer enhetlig färg. Mer jag helt enkelt.

My latest painting, that I started during the Bloom True e-course, is finished. It is a little more colourful than my usual paintings, and I really like it. At least for now. We will se how I feel when I have looked at it for a while. 

The smaller pictures show the different stages that the painting went through. I started the first layers with mark making in warm and cool colurs, and then I got stuck. Finally I found some inspiration in the beautiful book Scandinavian Folklore and I sketched a face from a photo in that book. I still struggled with the painting but when the flowers on her head turned into leaves and her dress changed, I knew it was right. The end result has a little less contrast and more even colour and I love it. It is my style.


7 kommentarer:

ulrika wickstrad sa...

Så roligt att få ta del av hur målningen växt fram! Jag har varit nyfiken på hur processen kunnat se ut när man målar utifrån den kursen. Dina tidigare inlägg från den har ju varit så härligt rika på färg och form och inspirerat en hel del. Och det här blev verkligen en fantastisk målning!

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Otroligt roligt att få se tavlan växa fram. Den är verkligen jättefin!

Kram Victoria

Madde sa...

Lovely! Fascineras av processer och är så glad över att få ta del av dom. Tack.

PetraMaria sa...

Å den är ju helt ljuvlig. Gillar verkligen målningen. Roligt att se processen, det är alltid roligt :)

Lena sa...

Verkligen spännande att se tavlan hela vägen. Otroligt inspirerande :)

Elin sa...

Kul att ni gillar det :)

iHanna sa...

Otroligt vackert, wow. Alla lagrena är spännande att se, men bäst är ju slutresultatet!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...