23 juli 2012

Sex sålda tavlor

"En rutig tapet", 2012, 40x40 cm, akryl på duk, SÅLD
Igår kväll åkte jag till Tallbo för att hämta hem de tavlor som inte blivit sålda. Jag visste redan att tre tavlor såldes under vernissagedagen, men hade inte hört något om någon mer försäljning. När jag kom dit upptäckte jag att två tavlor till var sålda. Den här ovanför "En rutig tapet" till en privatperson och den här nedanför "Att leva med sin känslighet" till en konstförening. Det var en rolig överraskning. 

Lika överraskade verkade personalen på Tallbo vara när jag frågade hur betalningen för tavlorna går till. Jag vet att köparna betalar till föreningen Tallbos vänner, som sedan tar en viss provision, men hur skulle jag få mina pengar? Jag har varit med om lite olika sätt och undrade hur jag skulle göra. Ingen hade någon aning. Till slut ringde en hjälpsam medlem upp någon ur styrelsen som meddelade vem jag kunde maila mitt plusgironummer till. Lika förvirrat var det när det gällde hämtning av de sålda verken. En ur personalen frågade mig (något irriterat) när tavlorna skulle hämtas för hon ville låsa, men jag har inte ens varit närvarande när försäljningen gjordes och tycker inte att det är mitt ansvar att lösa det. Nu lämnade jag kvar en tavla och samma hjälpsamma person som tog reda på vem kassören var, lovade att ta hand om den. Jag hoppas det löser sig.

"Att leva med sin känslighet", 2012, blandteknik, 40x40 cm (50x50 inkl ram), SÅLD

Tavlan här nedanför, "Drömmar om färg" är såld till en konstförening i Stockholm och den har jag lovat att jag ska leverera (måste ta reda på hur man gör det bäst), så den fick jag ta med mig hem igen. 

"Drömmar om färg", 2012, blandteknik, 40x40 cm (50x50 inkl ram), SÅLD
De två små farmortavlorna såldes till en av de övriga utställarna så hämtningen av dem blev inget problem.

"Farmor II", 2012, blandteknik, 16x16 cm (23x23 inkl ram), SÅLD

"Farmor I", 2012, blandteknik, 16x16 cm (23x23 inkl ram), SÅLD

Under dagen fick jag också ett samtal från en person som hade varit på utställningen i Ljusne och ville köpa min målning "Ombytta roller" som jag har med där. Det känns extra roligt för den är så stor och jag har inte plats för alla målningar här hemma. Dessutom verkade köparen så väldigt trevlig och intresserad och berättade sin tolkning av målningen, en tolkning som stämde väl överens med vad jag ville säga, men som också innehöll betydelser som jag inte hade tänkt på. Kul.

"Ombytta roller", 2012, akryl på duk, SÅLD
* * *
I sold six of my paintings yesterday. 

5 kommentarer:

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Grattis till bra försäljning! Vi får se hur vi härmed leveransen efter semestrar o allt:)

Madde sa...

Hurra!

Elin sa...

Tack Helena! Vi får höras om leverans senare.

Lena sa...

Åh vad kul att du får sålt!
Jag tyckte verkligen om "En rutig tapet" <3

Elin sa...

Tack, tack! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...