15 juni 2012

Att vara modig och följa sin intuition, del 1


Som jag skrev tidigare har jag hoppat på ännu en e-kurs. Den här gången handlar det om måleri, att våga släppa kraven och sina tankar och måla intuitivt, leka och ha roligt. Brave Intuitive You startade i måndags och hittills har vi haft en målarsession. Jag hade egentligen tänkt vänta till efter utställningen, men igår kväll blev jag så sugen på att doppa händerna i färgen så jag satte igång i alla fall.


Vi skulle använda flytande akrylfärg i varma färger, men jag har bara köpt röd flytande så jag blandade orange och rosa med vatten i små muggar för att få den mer rinnande. Min vana trogen var jag tvungen att mixa färgerna med lite andra pigment för att dämpa dem något.  


De övriga kursdeltagarna (som inte bor i Sverige) pratar så varmt om märket Golden på akrylfärger. De ska tydligen vara dyra men riktigt bra. Jag har inte hittat det märket här i Sverige så jag kör på gamla hederliga Liquitex. Deras flytande akryl har jag aldrig testat tidigare men jag gillar deras Heavy Body-färg.


Den här första gången gick ut på att färga in duken på ett lekfullt sätt. Det känner jag mig hemma med, eftersom jag alltid målar duken i någon färg innan jag påbörjar en målning. Vi använde dock lite andra tekniker än jag brukar, och fördelade färgen med hjälp av både händer och vattensprejflaska.


Jag älskar verkligen rosa och orange tillsammans. Det är en färgkombination man inte kan låta bli att glädjas åt.


Första lagret på duk ett blev så här. Jag har använt både fingrar och sprejflaska. Dukarna är 60x73 cm. Egentligen rekommenderades det att vi skulle måla riktigt stort och jag brukar ju gärna måla i storformat, men den här gången kändes det av någon anledning mer lockande med den lite mindre storleken. (Kanske för att jag vet att jag måste förvara dem någonstans sedan...)


På duk två har jag stänkt och sprejat, vickat och dragit ut färgen med pensel. Lite mer akvarellteknik än akryl, men färgen flyter inte ut lika snyggt på duken. Utseendet i det här stadiet spelar dock ingen roll. Det ska på många lager till innan de är färdiga.

* * * 
I have started another e-course. Brave Intuitive You started this monday and it is about painting intuitively, playing with colour and having fun. I was going to wait until after my exhibition before I started painting, but yesterday I couldn´t wait any longer. I had to put my fingers in the paint. 


I used Liquitex acrylic ink and ordinary Heavy Body that I mixed with water to make it more fluid. We were told to use warm colours, and I decided that pink is a warm colour. I just love the combination of pink and orange. It makes me happy!


This first layer is all about covering the white, and that i something I am used to doing. I always paint my canvases in a lot of colour before I start a new painting, but in this exercise we used some techniques that I havent tried before. 


My canvases are 60x73 cm (23,6x28,7 inches) and on the first one I painted with my hands. I sprayed a lot of water on it too, just to make the fluid colours even more fluid. On the second one I dripped the colour on the canvas and then sprayed with water. I used a brush to cover some parts too. Now i can´t wait to put on the next layer!

5 kommentarer:

PetraMaria sa...

Men vad roligt med en kurs. Att pröva färg på nya sätt... Härligt :-)

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Låter som en fantastisk kurs, något jag också skulle behöva...tyvärr finns inte tiden... Spännande o se vad det blir av det också:)

Elin sa...

Hittills är det jätteroligt. Jag har inte heller tid egentligen... grubblade länge på om jag verkligen skulle gå den, men det kändes rätt så jag slog till. Jag följde min intuition kan man säga ;)

Emma sa...

Ser kul och spännande ut!
Lycka till med kursen!

Elin sa...

Tack Emma!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...