28 juni 2012

Att våga släppa taget

Collage av mina pågående målningar gjort på Picmonkey.com
Det står lite still i mitt måleri just nu. Till viss del på grund av semester och förberedelser för utställningen, men också för att jag är lite feg. Jag grubblar som vanligt alldeles för mycket. Kursen jag går handlar ju precis om motsatsen, att våga lita på sin intuition och inte tänka, och det gick bra i början, men nu börjar jag tycka att det bara blir en massa kluddande. Att det bara är slöseri med färg. Hur ska jag få ihop det här med mitt tidigare måleri?

En liten del av mig säger att det inte spelar någon roll om det blir något eller inte av de här målningarna. Huvudsaken är att jag har roligt. Det är alltid bra för kreativiteten och kanske ger något på sikt, även om just de här målningarna bara blir kludd.

En annan del av mig säger att det är slöseri med tid. Att jag borde fokusera mer på att anpassa det jag lär mig på kursen till mitt eget måleri redan från början. Halvabstrakta målningar med mycket färg och mönster är inte min stil. Jag vill måla människor och kanske borde jag planera för det redan från början?

En tredje liten del av mig tycker att jag borde kunna slappna av och lita på att mitt måleri kommer fram till slut i alla fall, oavsett hur jag börjar. Någonstans vill jag ju närma mig motivet på ett annat lite mindre kontrollerat sätt, annars hade jag aldrig anmält mig till den här kursen. Om jag bara följer min intuition så kanske jag hittar ett nytt sätt att måla som passar mig? (Och gör jag inte det så är ingen skada skedd... Jag kan ju alltid gå tillbaka till mitt tidigare arbetssätt.)

Tänk att det ska vara så svårt att släppa det där grubblandet!

* * *
I haven´t been painting a lot lately. Partly because of vacation and preparations for the exhibition, but also because I think too much. The e-course I am taking is all about letting go and trusting your intuition, but I´m having trouble with that. I wonder how I can fit this with my usual work process?


One part of me thinks that I should just let go and have fun. It doesn´t matter what the result is. Antoher part of me thinks it is a waste of time, that I should focus on my own painting style. I want to paint people, not abstract paintings with a lot of color and pattern. A third part of me thinks I should relax and trust the process. There is a reason why I am taking this e-course, and if I only follow my intuition maybe I can find a way to paint that fits my style? (And if I don´t I can always go back to the way I painted before)

Why can´t I just stop thinking?

7 kommentarer:

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Du kanske kan göra både och, måla in människor i "kluddet" efter, kan bli coolt!

iHanna sa...

Ack ja, tänk om man kunde skruva av tankarna och bara arbeta intuitivt, vad skönt och oplanerat livet/skapandet skulle vara då!

Madde sa...

Det finns värre saker här i livet än att använda för mycket färg...för mycket för vem? Färg SKALL slösas med. Använd ännu mer och mer ändå ;) Sedan får man ju måla över sina målningar om det visar sig att man inte gillar vad det blev av dem.Du är ju chef över ditt måleri!

Elin sa...

Helena: Jo, det är ju så jag tänkt... men hur?

Hanna och Madde: Ja, visst skulle det vara lättare att inte lyssna på sitt eget grubbleri. Jag VET ju egentligen att det inte är hela världen, och att det är jag som är boss, men ändå fortsätter jag grubbla! Galet :)

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Om du försöker strunta i bakgrunden och "bara" måla in figuren precis som du skulle gjort på ditt vanliga vis. När människan är på plats kanske det "kommer till dig", eller du får en hint om hur du skall förhålla den till bakgrunden...Kanske...Jag tror du kommer på nåt:)

Elin sa...

Helena: Jag har en känsla någonstans i bakhuvudet för hur jag ska göra, men den kommer inte riktigt fram. Du vet när det blinkar till ibland och allt känns klart, men så försvinner det igen? Låter lite snurrigt, men jag kan inte beskriva det bättre :)

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Vet vad du menar...precis;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...