22 maj 2012

Veckans tema: Samlingar

En av hyllorna i köket...

... och den andra.
En sak kan jag inte få för mycket av, och det är fina plåtburkar så det blir dagens samling. Helst ska burkarna vara gamla, men nya går bra också. I köket har jag den största samlingen, men det finns plåtburkar lite varstans i huset. De är ju så bra att förvara saker i.

På den övre bilden är farmors kakburk till vänster. Jag förvarar bakingredienser i den, som t ex mandel och nötter, kokosflingor och gelatinblad. Längst till vänster är farmors bror Nisses kaffeburk men eftersom den är lite för liten för ett kaffepaket är det där vi lägger alla småmynt när vi tömmer fickorna. De två burkarna längst fram är nya och innehåller te. Längst bak är en loppisfyndad kaffeburk som faktiskt innehåller kaffe. Tyvärr har porslinsknoppen som satt på locket ramlat av och det har aldrig blivit av att jag limmade dit den igen. Nu vet jag inte var den har tagit vägen.

Alla burkarna på bilden längst ner kommer från farmors kök. De innehåller batterier och glödlampor som ska till återvinningen. Två av burkarna är dessutom fullproppade med kvitton, precis sådär som man inte ska göra. (Det är alltså privata kvitton - inte företagets!)

Att jag älskar färgerna och mönstren på mina burkar kan ibland märkas i mina målningar. Jag använder ofta mycket färg, men i ganska dämpade toner så att det inte blir stickigt, och ganska ofta dyker det upp en blomslinga som skulle kunna platsa på kökshyllan...

...och på tal om det så är det bäst att jag släpper tangentbordet och ställer mig framför staffliet om jag ska få något gjort.

2 kommentarer:

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Superfin burksamling! Lycka till på vårruset ikväll.

Elin sa...

Tack Victoria! Det gick helt okej - men det var tungt!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...