21 maj 2012

Lagat staffli och nytt format

En ny knopp till staffliet
Ibland blir jag lite nöjd med mig själv. Ett sådant tillfälle dök upp idag. Jag har länge varit irriterad över att mitt staffli inte gått att använda. Jag har ett sådant där enkelt staffli med lösa träknoppar som man flyttar upp och ner beroende på hur stor tavla man håller på med. En av knopparna har varit försvunnen en tid, och jag har fixat det provisoriskt genom att slå in en spik på ena sidan. Idag skulle jag måla en tavla i mycket större format, vilket innebär att jag spiken blev i vägen. I stället för att slå in en ny spik längre ner kom jag på en smart lösning. Jag tog två sådana där små träbitar som man ska sätta i hörnen på kilramar, knipsade av dem en liten bit och satte ihop dem med tejp. De passade perfekt och vips hade jag ett fungerande staffli igen. (Fast jag tror ändå jag ska önska mig en lite lyxigare variant när jag fyller år... ) 

En ny målning på gång
Dagens arbete är lite ovanligt när det gäller mig. Jag har övergett det kvadratiska och har påbörjat en stor målning som är 90x110 cm. Orsaken var från början att jag hade köpt fel mått på kilramens mittenstöd, men samtidigt känns det lite kul att göra något annat. Målningen är bara i första skisstadiet än, och jag vet inte riktigt vad jag håller på med, men det är också ganska kul. Att bara följa med och inte fundera så mycket. 

Nu ska jag skynda mig att ringa ett telefonsamtal innan jag åker och hämtar Sonia på förskolan. Det är lite jippo i Sandviken den kommande helgen och alla konstnärer som var med på Gästrik Konst har fått en förfrågan om att visa sin konst i affärernas skyltfönster. Jag har ju inga originalmålningar hemma att visa upp, eftersom jag inte vill ta med dem som ska vara hänga i Tallbo, men lovade att visa några konsttryck om arrangören inte fick ihop tillräckligt med deltagare. Det är ju alltid bra att visa upp sig lite...

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...