30 maj 2012

Måleri med budskap, eller?

Nytt konsttryck: "Ett första steg"
När jag började måla igen för drygt fyra år sedan grubblade jag mycket över vad som var min stil, vad jag ville säga och hur jag skulle måla. En sak som jag kom fram till var att jag vill göra bilder som får mig att må bra. Bilder som berättar en historia och som har ett positivt budskap. Det betyder inte att de alltid är skrattglada. Många har sagt att de tvärtom kan uppfattas som ganska sorgsna, eller melankoliska, och det kan jag hålla med om, men bakom alla bilder finns ändå en upplyftande tanke. Att måla av sig sina demoner är inget för mig. Jag kan och vill bara måla när jag mår bra.

Oftast berättar jag inte så mycket om mina tankar bakom en målning, åtminstone inte utan att någon frågar, för jag vill att betraktaren ska bilda sin egen uppfattning, men jag märker att många fastnar för just berättelsen i bilderna och uppskattar dem på grund av deras budskap. Det är bra. Jag tror att allt vi omger oss med varje dag påverkar oss mer än vi tror, och då blir det ännu viktigare att välja bilder som säger oss något positivt. En affirmation i bildform.

Min senaste målning "Ett första steg" är en typisk sådan målning. Att ta ett första steg kan betyda olika saker för olika människor. Kanske är det bara det där första barfotasteget på sommaren när fotsulorna fortfarande är lite vinterömma, eller så tolkar man in något större om att vara på väg någonstans. Att varje resa börjar med ett steg.

Originalmålningens ska såklart vara med på utställningen i Tallbo, men idag gjorde jag ett provtryck och blev så nöjd med resultatet att jag bestämde mig för att tjuvstarta och lägga ut trycket för försäljning redan nu. Det finns i min butik på Signerat. Jag tänker mig att det skulle passa alldeles ypperligt som studentpresent, eller uppmuntran till någon som har det lite jobbigt. Eller kanske till någon som drömmer om något men inte vågar ta steget? Ungefär som jag gjorde för fem år sedan. Då hade den passat mig perfekt. Det gör den nu också förresten. Särskilt med tanke på vad jag skrev igår om min vansinniga idé.

* * *
When I started painting again four year´s ago I thought a lot about how and what i wanted to paint. I decided that I only want to create pictures that make me feel good. Pictures with a positive message. That doesn´t mean that I only paint happy faces. On the contrary, people often tell me that my paintings are a bit sad or melancholic, and I agree, but there is always a positive thought behind. 

My latest painting "A first step" has that kind of message. Taking a first step can mean different things for different people. Maybe it´s just that first step without shoes in the summer, or something bigger like the first step on a new journey. I am showing the original painting in Tallbo this summer, but I already made prints to sell in my webshop. (If anybody outside of Sweden is interested, please let me know and I will fix it. My e-mail is huldasbyralada@gmail.com)

3 kommentarer:

Maria sa...

Jag skapar också bara när jag mår bra. Och lusten är drivkraften!

Emma sa...

Tycker den där bilden är så vacker! :)

Elin sa...

Maria: Vi lever inte upp till myten om den lidande konstnären :)

Emma: Tack!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...