30 maj 2012

En långsam process

Provprints på skrivarpapper...
Det går sakta med inramningen av mina fem mindre målningar. Först ska de ligga i press en stund för att bli riktigt platta. (Underlaget är passepartoutkartong och den slår sig lite när man målar på den.) Sedan ska bilden fästas  på en större passepartoutkartong som passar i ramen, men innan den hamnar bakom glas ska den fotograferas och bilderna ska redigeras i datorn för att det ska gå att skriva ut dem som tryck. Ibland går det jättelätt och ibland är det stört omöjligt att få till rätt färg. Igår var en sådan omöjlig dag. Jag gjorde en mängd provtryck och allt blev konstigt. Hade jag haft en bättre bildskärm och lite större kunskaper i fotoredigering hade det antagligen gått lite snabbare, men i brist på det får jag prova mig fram. Jag blev ganska nöjd till slut i alla fall, och idag ska den få hamna bakom glas. Sedan är det bara att börja med nästa...

* * *
It takes a lot of time to frame all my paintings. Before I put them behind glass I have to take a photo and edit the picture in Photoshop to make the colours look right. Sometimes it is easy and sometimes it just doesn´t work. Yesterday I made a lot of prints and they were all wrong. Finally I got a print I could accept and today I can frame the painting and start with the next one... 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...