31 maj 2012

Att fotografera en inramad tavla

Inramad tavla på väggen
Det är inte helt lätt att fotografera en tavla som är bakom glas. Det blänker och allt reflekteras. Här lyckades jag i alla fall ganska bra. Jag hittade precis rätt position så att varken jag själv eller fönstret som finns till vänster i rummet syns i glaset... eller i alla fall nästan. Den som är uppmärksam ser att jag inte riktigt kom undan - min vänstra arm i rödvitrandig tröja syns i det nedre högra hörnet.

Den här målningen (som naturligtvis också ska med till Tallbo) hänger just nu ovanför teven där det satt en ledig spik. Igår kväll när mannen tittade på fotboll, tittade jag på tavlan. Den passar riktigt bra där. Färgerna stämmer väldigt bra överens med tapeten, mer än vad som syns på fotografiet. Kommer den hem igen efter utställningen så vet jag var den ska hänga.

Titeln till målningen har jag tagit från min favoritförfattare Torgny Lindgrens bok Minnen. Det är en mening som jag fastnade för av någon anledning. "Man måste lära sig leva med sin känslighet". Underlaget till målningen är ett collage av gamla dagboksblad och kaktusarna har taggar av broderigarn. Det kändes passande på något sätt.

Idag ska jag måla vidare, bokföra lite och försöka undvika datorn. Den lockar alldeles för mycket ibland.

* * *
It´s not easy to take a good picture of a painting behind glass. You can see my left arm in the lower right corner... 

2 kommentarer:

Sara sa...

Fint! Jag brukar ta bort glaset och lägga i passepartouten m bilden och ramens baksida i ramen, då slipper man helt problemet m speglingarna...

Elin sa...

Ja, det gör jag också när jag ska fotografera dem "på riktigt". Nu var den färdiginramad och jag ville ha en bild mot tapeten :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...