9 februari 2012

Hur min hjärna hoppar mellan olika projekt

Mitt lapptäcke på plats i biblioteket
Jag blir så fantastiskt effektiv när jag får arbeta med det jag allra helst har lust med för tillfället. Idag hade jag inga måsten, inget jag absolut var tvungen att göra just exakt idag. Tanken var dock att jag efter min vanliga datortid på morgonen skulle påbörja en ny målning. Det gjorde jag också, skissade upp ett motiv som kändes riktigt lovande, tills jag fick syn på några hönsnätsrester som blev över när jag gjorde mina anslagstavlor. Min hjärna började fundera över vad man skulle kunna göra med dem, och jag såg framför mig hur jag skulle riva remsor av tyg och på något sätt fläta in dem i nätet... När jag öppnade en tyglåda för att se om jag hade någon bra stuvbit att prova med hittade jag mitt gamla lapptäcke, som ännu inte var färdigt. Det hade jag nästan glömt bort. Helt plötsligt kändes det mycket roligare än att måla vidare, så jag plockade fram lite kantband och sydde färdigt det i rekordfart (jag är inte så mycket för det där med att vara noggrann och använda nålar när det bara är till mig själv). Självklart ville jag fotografera det färdiga projektet, men insåg när jag klev in i vardagsrummet (som jag hemskt gärna vill kalla biblioteket men det låter lite för högtidligt) och såg dammråttorna rulla på golvet att jag måste dammsuga innan jag visade upp mitt hem på nätet. Efter dammsugande av nästan hela nedervåningen, torkning av bord och upplockande av leksaker åt jag en snabb lunch och nu är jag här igen vid datorn. Nu tror jag att jag ska fortsätta på min målning... åtminstone tills något annat lockar.

3 kommentarer:

Maria sa...

Sådär håller jag också ofta på. Från det ena till det andra. Verkar kanske lite ostrukturerat, men det brukar leda till att jag hinner mycket.

Åsa sa...

Vilket underbart vackert lapptäcke!
//
Å

Elin sa...

Maria: Det går fortare när man har roligt!

Åsa: Tack!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...