26 augusti 2011

En målning påbörjas...


På staffliet just nu...

Så här började jag gårdagens måleri. En grov skiss med kol och akrylfärg direkt på duken, som är grundad med en grågrönblå färg. Egentligen är det en gammal målning som jag målat över eftersom jag inte blev nöjd med den. Huvudets form har jag också målat över och om flera gånger för att få det rätt, och det slutliga resultatet liknar oftast inte alls den första grovskissen. Som förebild har jag använt ett foto från strawberrykoi, men bara för själva kroppshållningen. Bakgrunden, ansiktet, håret och klänningen är mitt eget påhitt.

4 kommentarer:

Nordljus sa...

I like the colours and the thoughtfull mood of it. It's so nice to see how a painting evolves from a sketch into something of it's own.

Elin sa...

Jag tycker själv att det är roligt att se hur en målning utvecklas, men drar mig ibland för att visa målningar som inte är färdiga, eftersom de inte är precis som jag vill ha dem... Jag visar slutresultatet senare.

Anonym sa...

Jag tycker också att det är jätte intressant att se hur en målning utvecklas. Jag gillar din konst för att dom tell a story.

Elin sa...

Vad kul att du säger det Ann. Jag tycker verkligen om målningar som är en berättelse. Jag kan fundera länge över mina egna figurer. Vilka är de? Vad gör de? Och varför?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...