19 maj 2011

Tankar om att ställa ut: Information

Inget namn på väggen...
När många konstnärer ställer ut på samma ställe är det inte konstigt att besökare ibland blir förvirrade och funderar över vems tavlor de egentligen tittar på. Då är det bra att vara tydlig. På årets påskutställning hade jag därför prislistor med mitt namn på liggande på ett bord i närheten av mina tavlor. På ett annat bord hade jag placerat en pärm med information om mig, och för att ingen skulle fundera över om det var konstnären själv som smög omkring bland tavlorna, hade jag också en namnlapp på bröstet. Det tänkte jag skulle räcka. Och det gjorde det säkert för många av besökarna. Men inte alla. 

Vissa struntade helt i det jag skrivit och vände sig direkt till mig och frågade vem som målat tavlorna de just stod och betraktade. Andra tittade utan att fråga eller läsa min information. Kanske hade de full koll på vem som ställde ut var, eller så tyckte de inte att det var viktigt, eller så vågade de inte fråga. Vem vet? Två besökare visste dock hur jag skulle kunna bli ännu bättre på att informera. "Du borde ha ditt namn på väggen bredvid tavlorna" Där ser man. Det hade jag inte tänkt på. Så ska jag göra nästa gång, tänkte jag och ändå hann jag inte alls med det när tavlorna skulle hängas på biblioteket i Österfärnebo. Kanske nästa gång? 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...