3 september 2010

Olja eller akryl

Lek med gamla oljemålningar


För en tid sedan kände jag ett sug efter att måla med oljefärg igen, men den tanken slog jag bort igår. Mitt projekt med gamla oljemålningar påminde mig om varför jag målar med akrylfärg för tillfället. Efter att ha klippt sönder en målning och sedan sytt ihop den som ett lapptäcke ville jag måla en bild ovanpå. Akryl fungerar ju inte på olja så jag plockade fram lådan med oljefärger och målade en enkel figur... för att snabbt påminnas om att olja inte torkar särskilt snabbt. Det gör mig frustrerad. Jag vill att skapandet ska gå fort, att nya idéer ska kunna genomföras direkt de dyker upp (åtminstone när jag redan är i målarrummet). Jag har inte tid att vänta på att oljefärgen ska torka. (Jag till och med använder hårtorken för att få akrylfärgen att torka snabbare!) Och var gör man av målningarna medan de torkar? Jag skulle ständigt oroa mig för att någon av småtjejerna, eller en av katterna skulle sätta sina spår i den våta färgen och sedan förstöra både målning och omgivning. Tre barn, tre katter och ett otåligt temperament gör att akrylfärgen är oslagbar för mig just nu. Oljefärgen får vänta till ett senare tillfälle.

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag har faktiskt börjat fundera på att måla med akryl istället... När det inte blir som man tänkt sig och man vill måla över måste man ju vänta så himla länge på oljan! Akrylen är lite smidigare att stryka ut också tycker jag... (Jag har en tub akryl, vit).

Elin sa...

Prova. Det finns billiga sorter att testa med så du slipper slösa pengar på något du inte gillar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...