2 september 2010

Nytt av gammalt

Gamla målningar
I söndags kom en vän förbi med fem gamla oljemålningar som jag gjorde 1995. Hon lånade hem dem då för att se om de skulle passa till en annan tavla hon hade, men det gjorde de inte och sedan har de blivit kvar hemma hos henne. Jag har inte alls saknat dem, eftersom jag redan från början inte tyckte att de var tillräckligt bra för att hänga på väggen. Vi har pratat om dem ibland, att jag ska få tillbaka dem, men sedan har vi glömt bort det båda två. Och nu är de alltså hemma. Efter femton år!

Tavlorna är lika fula idag som de var för femton år sedan, men jag blev ändå inspirerad av att se dem. Det borde gå att göra något mer med dem än att bara återanvända kilramarna. Det går inte att måla akryl på en oljemålning så jag bestämde mig för att göra något helt annat. Idag har jag lekt med sax, symaskin, färg och broderigarn. Jag är lite tveksam till resultatet, kanske jag visar det någon annan dag, men roligt har jag haft och det är väl huvudsaken.

(Om någon funderar över krumeluren före årtalet så hette jag Gärdh i efternamn som ogift och hade satt ihop ett E och ett G till en signatur.) 

3 kommentarer:

rock n roll mamma sa...

det låter som ett kreativt projekt! vad roligt!! hoppas du visar resultatet!!

Anonym sa...

Hmmm, tror inte riktigt att jag håller med där - minst två av tavlorna platsade och hade blivit underbara bredvid min tidigare tavla. Men det kändes inte helt rätt att hänga upp nått som konstnären själv inte var helt nöjd med :-)
Fast jag är helt övertygad om att de nu kommer att formas om så du kan känna dig nöjd!

Elin sa...

Jag kommer säkert att visa bilderna, om jag känner mig själv rätt...

Men Helena - kan du förstå att de är femton år gamla??? Vi måste ju bara ha varit barn då!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...