30 september 2010

Inspiration eller inte

Pågående arbete
Många frågar mig om det inte är svårt att alltid vara inspirerad på torsdagar när jag har min målardag. Jag brukar svara att det inte går att vänta på inspirationen. Det är bara att sätta igång med arbetet så kommer inspirationen efter ett tag. Går det inte att måla så finns det alltid andra praktiska uppgifter att ta itu med, som till exempel att rama in färdiga målningar eller spänna upp duk på kilramar.

Den senaste tiden har den strategin inte riktigt fungerat. Jag har fastnat vid dator och kaffekopp och inte spenderat tillräckligt med tid bland färger och penslar. Anledningen tror jag är att jag inte har haft tid i veckan att fundera över konsten och vad jag ska måla. Det behövs lite tid att ställa om från skola till måleri och om jag ska göra det på torsdag morgon så hinner jag inte komma igång förrän det är dags att åka och hämta tjejerna på dagis. Den här veckan gav jag mig tid att städa målarrummet före torsdagen och fick då tid att förbereda tankarna och i morse visste jag precis vad jag skulle göra. Det gick riktigt bra. Jag har idag hunnit påbörja fyra mindre målningar och när det sedan på eftermiddagen blev dags att övergå till familjeliv kände jag mig inte alls lika frustrerad som jag gjort på sistone. Så här ska jag försöka komma ihåg att göra varje vecka.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...