8 november 2009

Alla dessa intryck

Pågående arbete
När jag påbörjar en målning måste jag ha en idé om vad jag ska måla och varför. Vad vill jag säga? Oftast har jag en ganska klar bild i huvudet när jag sätter igång hur jag vill att det ska bli, men det är väldigt sällan som slutresultatet stämmer överens med den ursprungliga tanken. Färgerna lever sitt eget liv på penseln och jag försöker låta bli att tänka allt för mycket och fokuserar på att känna istället. Vad känns rätt? Vad det sedan är som gör att vissa saker känns mer rätt än andra kan man ju fundera över. Idag dök det upp en blondin på min tavla trots att jag förgäves försökte måla en brunett. Det var något med det mörka håret som inte stämde, och ansiktet blev inte bra förrän jag målade över alltihop och började om. När jag var färdig för dagen tittade Peter på målningen och sa: Det där ser ju precis ut som hon på filmen igår. Jag trodde att han skojade med mig för filmen vi såg var "Män som hatar kvinnor" och någon likhet med Lisbeth Salander kunde i alla fall inte jag se, men så förstod jag vad han menade. Harriet Wanger. Flickan på fotot, som tros vara mördad. Var det hon som dök upp på min tavla idag? Det kan säkert stämma, även om jag inte hade en tanke på henne när jag målade. Alla dessa intryck vi får dagligen från tidningar, tv och filmer måste ju ta vägen någonstans. Det är väl inte helt fel att lite fastnar på en tavla?

2 kommentarer:

Sara sa...

Härlig tavla och intressant reflektion!

Elin sa...

Sara: Tack! Jag har inte riktigt bestämt mig om tavlan är färdig än. Den hänger på köksväggen och jag går och kikar på den då och då...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...