9 oktober 2009

"Skörd", 2009, akryl på duk, 68x68 cm
Så var utställningen över för den här gången. Jag stressade direkt från jobbet till galleriet och vaktade tillsammans med den andra konstären de sista timmarna. Kassören från Konstklubben kom dit och vi gjorde upp med betalningar och leveranser av de sålda verken. Det betyder att jag har skrivit min första faktura och det är tur att det finns människor som kan hjälpa till när man är en ekonomisk analfabet som jag. Det är inte det att jag inte kan räkna. Det kan jag. Jag är bara inte intresserad av siffror, och allra helst inte siffror i form av pengar. Det önskar jag att någon annan kunde sköta åt mig. Jag vill bara att det ska finnas pengar när jag ska handla. Tyvärr så fungerar det ju inte så här i världen. Egentligen är det så att mitt bristande intresse beror på att jag kan för lite om ekonomi. Jag vill förstå vad jag håller på med, och när jag inte gör det slår jag ifrån mig totalt. Tills jag är tvungen att ta itu med det. Då lär jag mig ordentligt, vilket betyder att jag läser allt om ämnet. Så har jag alltid varit. Men det viktigaste jag fick med mig från den här utställningen handlar inte alls om pengar. Det har varit fantastiskt roligt att träffa så många trevliga människor och prata om konst. Jag är så glad för alla som kom och tittade och för att ha lärt känna min konstnärskollega Christina. Det känns nästan sorgligt att det är över. Nu måste jag börja leta efter nya utställningsmöjligheter. Jag har några idéer. Vi får se vad som händer. Bilden här ovanför har inget att göra med den här utställningen. Den var med i Umeå i somras men såldes direkt när jag kom hem. Anledningen till att jag inte visat den tidigare är att jag glömde fotografera den med min egen kamera. Tur att andra har bättre minne. SÅLD!

4 kommentarer:

Ingela sa...

Hej Elin! Tänk att jag inte hann med din utställning, tiden räcker liksom inte till ibland! Men jag är glad för att jag har köpt två av dina tavlor. Dem kommer att bli så bra hemma hos oss!
Ingela

Elin sa...

Jag håller med dig. Veckorna bara snurrar iväg och jag hinner inte riktigt med heller... Hoppas tavlorna passar bra!

Wenche sa...

Målningen ,skörd, är helt underbart, dina bilder på människor år mycket känsliga.och jag är ledsen jag inte har råd att köpa någon. Det är så när man är konstnär ,det blir inte mycket över.
Jag är glad du börjar tänka på ekonomin, det är tråkigt och besvärligt men tyvärr helt nödvändigt.Jag kom tyvärr inte på det för förre året,och det är ju lite sent.
Bilden av flickan på linan är min favorit av dina bilder jag blev ledsen när jag hörde den var solgt.

Elin sa...

wenche: Ja, inte blir man rik på att vara konstnär. I alla fall inte jag. Om pengarna skulle styra vad och hur jag målade skulle det inte vara roligt längre. Anledningen till att jag kan slå ifrån mig när det gäller ekonomin är ju att jag har ett "vanligt" jobb också. Så länge jag går någorlunda jämt upp med utgifter/inkomster för konstskapandet är jag nöjd.

Kul att du också tycker om "Hålla balansen". Jag tyckte nästan att det var lite sorgligt att skiljas från den. Vissa målningar är speciella.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...