3 april 2009

Kreativa vänner

Silverägg med vackert lavendelfärgat presentpapper

Jag har tidigare skrivit om hur inspirerande det är att läsa vad andra kreativa människor skriver på bloggar och i böcker. Det är något jag gör en liten stund nästan varje dag. Men man ska inte glömma bort alla kreativa människor i sin närhet.

Jag har två väninnor som jag har känt sedan jag var riktigt liten. De senaste sex åren har vi träffats regelbundet, en gång i månaden, för att prata om allt och inget. I början handlade många samtal om hur slitigt det var på jobbet och om hur vi drömde om att göra något annat. Men ingenting hände. Tills för ungefär två år sedan. Då berättade den ena att hon bestämt sig för att följa sin dröm. Hon skulle ta tjänstledigt från sitt arbete och öppna en smyckes- och inredningsbutik tillsammans med en annan väninna. Jag blev både förvånad och imponerad. Att hon vågade ge upp ett fast arbete för att följa sin dröm. Ska sanningen fram blev jag lite avundsjuk också, men den känslan gick över ganska snabbt. I stället var hennes företagsamhet precis vad som behövdes för att sparka igång mig också. Vågar hon så vågar jag, tänkte jag. Min dröm är inte att säga upp mig från mitt arbete som lärare. Jag trivs bra i skolan och skulle sakna eleverna om jag slutade. Min dröm är i stället att kunna kombinera måleriet och läraryrket så att jag hinner med båda två. Där är jag inte riktigt än - men jag är på väg!

Min väninna har kommit lite längre. Hon äger en guldsmeds- och inredningsbutik i Sandviken, Naja Design. Det är en liten affär fylld av vackra smycken och underbara inredningsdetaljer i lantlig stil. Silverägget på bilden här ovan kommer därifrån och köptes till min mammas födelsedag förra veckan.

Jag ska också nämna att det inte bara var jag som tog tag i mina drömmar för drygt ett år sedan. Den tredje medlemmen i våra månatliga träffar har jag skrivit om tidigare. Hon gjorde i ordning en efterlängtad keramikverkstad i sitt hus, och skriver lite om sitt arbete på bloggen Fröken Fingerfärdig.

2 kommentarer:

Helena sa...

Hej!
Jag är mycket imponerad av din kreativitet och förmåga att reflektera. Själv har jag svårt att komma till skott... Men jag följer din blogg och låter den inspirera mig till att oftare komma ner till min verkstad. Just nu kämpar jag med att inte låta inspirationen vara drivkraften, eftersom det då blir alltför sällan mellan tillfällena i keramikverkstaden.
Kanske jag ska gå ner idag?
/Helena

Elin sa...

Jag svarar lite sent men jag hoppas du gick ner? Annars tycker jag du ska göra det nu. Vad sitter du här och läser för? :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...