20 mars 2009

Om kreativitet

Solen lyser in genom målarrummets fönster
Jag hade ett samtal om inspiration häromdagen med en av mina lärarkollegor. Hon tycker om att måla, men känner att tiden och orken inte räcker till efter en hel dag på jobbet. Hon måste måla när hon känner sig inspirerad, och det är inte lätt att pressa in det i ett stressat jobb- och hemschema. Precis så tänkte jag förut. I tolv år väntade jag på att inspirationen skulle komma, men det hände aldrig. Visst plockade jag fram penslar och färger någon enstaka gång, men det kändes aldrig riktigt roligt. Det var svårt och resultatet blev inte som jag ville så jag gav upp. Tills för ett år sedan. Då bestämde jag mig för att inte vänta längre. Det var dags att ta tag i mina drömmar innan det var försent. Så jag började måla och startade den här bloggen för att dokumentera processen. Och det fungerade! Måleriet är inte en dröm längre utan verklighet. Under året som gått har jag inte alltid varit inspirerad eller ens motiverad, men jag har lärt mig en hel del om hur man kan få inspirationen och motivationen tillbaka. De lärdomarna ska jag nu försöka sammanfatta i några inlägg framöver. Kanske kan det hjälpa någon annan att få igång sin kreativitet? Jag hoppas det.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...