19 mars 2009

Collage på nytt sätt

"Våga flyga", 2009, akryl och collage på duk, 50x50 cm
Jag kunde inte släppa det där med collage, även om mitt första experiment inte kändes riktigt rätt. Den här gången har jag använt små bitar av mönstrat papper för att bygga upp fjädrarna i pojkens hemgjorda vingar. Det blev nästan som ett lapptäcke i blommigt, randigt och rutigt. För att inte mönstret skulle sticka ut alltför mycket målade jag över lapparna med lite transparent färg. Det blev riktigt bra tycker jag. Så här kan jag tänka mig att jobba fler gånger. Det ger lite struktur till tavlan också. För inte riskera att collagebitarna ska släppa efter ett tag har jag lackerat hela tavlan med en matt fernissa. Motivet till den här tavlan är hämtad från en tidning, men som vanligt har jag placerat honom i en annan miljö och gjort om honom lite. Vingarna är ett eget påhitt och stolen har jag haft med förr. Jag verkar ha en viss förkärlek för små pojkar i en alltför stor värld. I ett tidigare inlägg funderade jag över om alla människor jag målar egentligen är självporträtt. Det kan nog stämma att jag ofta känner mig liten, men inte nödvändigtvis på ett negativt sätt. När man är liten kan man ibland göra roligare saker. Den här pojken är i alla fall på väg att kasta sig ut med sina hemgjorda vingar av mönstrat papper. Jag tror att han kommer att flyga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej jag är hemma hos ebba. wilma också
dom tyckte tavlan var fin med pojken på stolen

Elin sa...

Hej min gullunge! Jag tror du är min flitigaste läsare.

Anonym sa...

vad är flitigaste

Sara sa...

Det har jag hört någon säga någon gång, att man målar in sig själv i sina bilder. Jag har funderat över om det kan gälla rent utseendemässigt... Till och med i mina bilder utan människor ser jag mig själv. I färgerna ofta. Och i formerna. Flummigt kanske, men intressant...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...