28 mars 2009

Mitt konstnärliga liv III: Utrymme

Jag har tur. Jag har möjlighet att ha ett eget rum till mina kreativa idéer. Från början knorrades det lite här hemma. Vi kunde ha rummet till något annat tyckte nog min man, men efter lite övertalning insåg han fördelen med att ha allt material på ett ställe. Nuförtiden händer det inte lika ofta att matbordet svämmar över av färger, pennor och papper. Eller förresten, det händer fortfarande, men det är inte mina färger utan barnens. De vill gärna sitta där vi är och inte på sina rum. Jag däremot älskar mitt eget rum. Där kan jag lämna halvfärdiga tavlor och kladdiga penslar framme utan att det stör någon. En stor fördel är också att det går mycket lättare att komma igång med måleriet när jag har lite tid över. Det blir inte så krångligt. Om man inte har ett helt rum över så finns det andra sätt att hitta ett eget utrymme. En av mina kreativa kompisar ställde ett vackert gammalt spegelskåp i vardagsrummet där hon förvarade sina pysselsaker. I varje hem borde det kunna finnas något litet hörn som kan rymma ett skåp eller ett skrivbord som är vikt för skapande aktivitet. Men även den mest trångbodde kan göra det lättare att snabbt komma igång med sin kreativitet. För en tid sedan läste jag ett tips på en blogg (kommer tyvärr inte ihåg vilken) om att göra i ordning en pyssellåda, som ska vara lätt att ta med sig överallt. I lådan, som kan vara en vacker plåtlåda eller en enkel skokartong, förvarar du allt du kan behöva för dina kreativa övningar. Pennor, penslar, några färgtuber, akvarellfärger, sax, lim, stämplar, tråd... vad som helst som du brukar använda. Det är sedan lätt att plocka med sig lådan till tv-soffan, matbordet eller varför inte ut på farstukvisten? Även om jag har ett helt målarrum så har jag anammat det här tipset. Jag har en liten plåtlåda med smått och gott som jag snabbt kan plocka med mig om jag vill sitta på någon annan plats. Så när jag tänker efter är det nog inte bara barnens målarsaker som ligger framme nurförtiden...

3 kommentarer:

Anonym sa...

är inte det där gretas väska

Sara sa...

Bra tips!

Elin sa...

Jo, Mira - för det är väl du? Det är Gretas väska. Men jag vill ha den! Tanken var att visa att vilken väska som helst kan fungera som målarlåda - och framförallt en prickig.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...