7 oktober 2018

Måla på flera dukar samtidigt - steg 1


Det börjar närma sig utställning på Galleri K i Gävle. Den 17 november är det vernissage, och jag är inte färdig med alla målningar. Som vanligt. Det är bara att acceptera att jag alltid är ute i sista minuten. Fast det är inte hela världen. Jag har många nya målningar färdiga och kan plocka in någon äldre om det krisar, men jag saknar den där röda tråden som knyter ihop alltihop. Det spretar lite för mycket.

I början har jag en plan att vara konsekvent och hålla mig till ett tema, men sedan så tar måleriet vägen dit det vill. Det går inte alltid att styra över.

Nu är min plan att ändå försöka styra in måleriet på den väg jag vill för att komplettera och knyta ihop. Sex nya små målningar är grundade med ett första färglager och tanken är att jag ska måla på dem alla sex samtidigt. Det brukar inte fungera men jag ska prova en gång till. Genom att hålla motiven enkla och återkommande kanske jag kan undvika att fastna alltför mycket i detaljer som gör att jag tappar fokus på resultatet.

Än så länge känns det bra och det är som det brukar i det här stadiet. Första lagret är alltid kravlöst och lustfyllt. Sedan kommer utmaningen att hålla intresset uppe för alla dukar samtidigt.

Jag återkommer med resultatet.

3 kommentarer:

Gina sa...

Jag känner igen mig. Har aldrig lyckats måla samtidigt. Brukar alltid fastna med en som blir överarbetad och de andra blir så där halvfärdiga. Sen när jag tar tag i dem blir de så olika den första så vi kan inte längre prata om "serie" på samma sätt.
Vill gärna påstå att detta funkar bäst med helt abstrakt måleri, men det kanske är bara min "ursäkt" :-p

Ska försöka hälsa på. Lägger du ut info på insta längre fram?

Siggadisart sa...

Spännande, jag bruker ha 3-4 på mit bord, då hinner de andra torka mens jag jobvar med en :-)

Elin sa...

Gina - precis så fungerar jag också! Fastnar i en tills den är färdig och sedan blir alla olika. Men den här gången ska jag verkligen försöka. Vi får se hur det går! Jag lägger ut all info om utställningen snart - jag har inte hunnit än bara.

Sigga - så tänkte jag göra nu också - och växla snabbare mellan de olika målningarna så att jag inte lockas att fastna i detaljer.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...