1 april 2016

Bästa målningen kvar?


Det går aldrig att beräkna vilka målningar som ska säljas och vilka som blir kvar. Inför en utställning har jag såklart mina egna favoriter, men jag kan också ha gissningar om vilka målningar som kommer att falla besökarna på läppen så pass att de är villiga att ta dem med hem. Mycket handlar då om storlek. Mindre målningar säljer snabbare, vilket inte är så konstigt. De kostar mindre och tar inte så stor plats på väggen hemma hos konstälskande människor som redan har tusen tavlor. Men det handlar också om vilka bilder som visats upp innan utställningen öppnar, och vilka kommentarer jag får på det.

Ibland händer det att det blir ett stort intresse för en målning i förväg, och sedan blir den ändå inte såld. Så var det till exempel med min tidigare målning I skuggan som var med på Galleri K förra året. Jag fick flera förfrågningar om den i förväg, men sedan blev den ändå kvar. I årets Gästrik Konst blev den såld på första dagen, och resten av dagarna var det många som sa att det var deras favorit. Lustigt.

Målningen här ovanför Ett annat mönster, fick en otrolig spridning genom att den var framsida på årets Gästrik Konst-folder. Den hängde sedan i Sandvikens konsthall och många i Gysinge undrade var den var och tyckte att det var min bästa. Men var det någon som köpte den? Nej. Inte i påskas i alla fall. Men jag är säker på att den kommer att hitta sin rätta ägare till slut. Det brukar bli så.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...