8 november 2015

Nu är jag nöjd

"Ett annat mönster", akryl på duk, 60x73 cm, 2015, Elin Folkesson
Den senaste målningen är färdig och jag har grubblat över titel. Från början tänkte jag på kartor och att det inte alltid är så lätt att hitta rätt väg (men som vanligt målar jag bladmönster och inte traditionella karttecken). Jag tänkte att det inte alltid är så att inre bilder eller mål stämmer överens med omgivningen. Mönstret hon håller i händerna är inte riktigt detsamma som det som växer runt omkring. Hon har andra färger och bladen är utspridda.

När jag frågade min tioåriga dotter (som är van att få frågor om mammas bilder) så hade hon samma tolkning som jag, medan min man var mer fokuserad på naturen och trodde att hon letade växter (kan det vara för att han är NO-lärare?).

Till slut landade jag i titeln Ett annat mönster. Då pekar jag på skillnaden mellan det hon håller i händerna och det som finns runt omkring, utan att tala om vad jag tänker att det handlar om. Fritt fram för tolkning alltså. Precis som det ska vara.


2 kommentarer:

Siggadisart sa...

Det passar perfect :)

Louie sa...

Jättefin, och namnet du kom fram till passar väldigt bra :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...