23 augusti 2015

Kreativ i köket - Enkel hallonkaka



Jag vill inte gnälla över att det är en omöjlig ekvation att arbeta heltid och samtidigt hinna med att måla och ha ett någorlunda fungerande familjeliv. Jag vill inte tjata om att jag är trött och aldrig hinner göra det jag vill. I stället vill jag fokusera på det som är bra. På det jag faktiskt gör, vilket ju är en hel del. Och jag väljer inte bort det tråkiga för att framstå som bättre än jag är, utan för att jag själv mår så bra av att välja det positiva. De dagar det känns som om jag står still och inte hinner något alls är det oerhört skönt att titta tillbaka i bloggen och se allt jag ändå gjort. Jag glömmer så fort men här blir jag påmind. Det är en av anledningarna till att jag bloggar överhuvudtaget.

Så från och med idag inför jag en ny kategori här inne: Recept. För det är ofta i köket jag lever ut min kreativa sida när jag inte har möjlighet att stänga in mig i ateljén.

Den här kakan bakade jag när huset var fullt av ungar och jag egentligen borde ha gjort något annat. Superenkel att göra men framför allt god. Den kommer jag definitivt att göra många gånger.

Enkel hallonkaka
1 klick smör (att smörja formen med)
2 ägg
2 dl socker
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
200 g frysta hallon (eller andra bär)
50-100 g smör (kylskåpskallt)
lite florsocker (att dekorera med)

1. Sätt ugnen på 175°. Smörj en pajform. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner vetemjöl och bakpulver.
2. Bred ut smeten i formen. Fördela hallonen jämnt över smeten. Hyvla över smör så att det täcker kakan. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.
3. Pudra över florsocker och servera gärna med vispgrädde, vaniljsås eller glass.

7 kommentarer:

aliciasivert.se sa...

Hu, den känslan. Men det är himla bra med bloggar för att ibland hinner en med att samla det en hinner med att göra, och det är i sanningen bra att titta tillbaka i arkivet emellanåt och bli påmind.
Detta gjorde mig även oerhört sugen på att baka! Jag som faktiskt har tid i detta skede av livet. Och jag är dösvag för brittiskt porslin i röda toner. <3<3<3
Lycka till med livsjonglerandet!

Mika sa...

Jag tycker du verkar hinna med allt. Men jag vet vad du menar. Jag har valt att arbeta mindre än heltid för att det ger mig lite tid att måla. Men jag ska vara ärlig : det kostar. Inte bara pengar utan även chanser i karriären. Men i slutet när jag räknar alla nackdelar mot fördelar så är jag glad att jag valt som jag gjort. Skapandet ger mig något som jag inte hittar någon annanstans och ibland räcker det med att baka en kaka eller kludda några streck i marginalen på en dålig bok. Önskar dig mer tid i ateljén dock, du skapar så fantastiska verk! Kram mika

VisaLiza sa...

Känner verkligen igen den där känslan. Det är onekligen inte lätt att balansera livet med alla dess olika delar. Kakan ser dock ut som rätt prioritering av tiden tycker jag. Kramar Liza

Julia sa...

Me ha encantado tu post, tienes recetas para chuparse los dedos, ha sido un regalo mirarlo.
Si eres de las que disfrutas con el sol y te encanta la naturaleza… ¡quédate a leer! Elracodeldetall.blogspot.com, porque en este post os traigo un trocito de bosque con algunas ideas para decorar con troncos y ramas. Alucinarás con la de cosas originales que se puede llegar a hacer. Te espero !!

Siggadisart sa...

Den skal jag pröva i dag när jag kommer hem, hopas jag får hallon i affären. Måste si at klassen i Sollentuna med Tracy Verdugo var det bästa jag har varit med om, du skulle ha varit där :) :) Jag skal blogga om den snart :)

Elin sa...

Tack alla för kommentarer även om jag är lite sen att svara :)

Laila sa...

Denne paien var så lett å lage, og den smaker fortreffelig. Takk for deling av oppskriften.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...