9 augusti 2015

Återbruk, lapptäcke och en ratad beställning

I början av sommaren påbörjade jag en stor målning till min äldsta dotter. Hon hade ett antal kriterier som jag skulle försöka hålla mig till, och det började bra, men sedan spårade jag ur någonstans och just nu ser den ut så här. Den är inte alls tänkt att fortsätta i det här skicket, utan det är tänkt som en grund att måla vidare på men jag vet inte riktigt hur än. Det brukar lösa sig. (Däremot tror jag inte dottern är så intresserad längre. Hon har hittat en tavla på Ikea som hon hellre vill ha. Så kan det gå. )

Jag har helt snöat in på återbruk den senaste tiden, och i det här collaget finns både dukrester, gamla akvareller, konsttryck som blivit ratade, kartor, tapeter, tyglappar och gamla tidningssidor. Antagligen kommer de flesta att täckas helt av färg men det känns ändå bra att de finns där under. Jag tycker om lapptäcket som symbol och återkommer ständigt till det i olika former. Alla de små bitarna som bildar en helhet, och som tillsammans skapar något vackert och användbart. Det kan liksom inte bli fel.

5 kommentarer:

aliciasivert.se sa...

Åh så dråpligt med dottern och Ikea-tavlan! Haha, alltså livet är verkligen inte vidare lätt.
Vad gäller lapptäcket tycker jag dock det är suveränt! Härligt med den lilla hunden som tittar fram. Återbruk är ~*BÄST*~ och det ska bli kul att se vart det bär av med detta verk!

Elin sa...

Ja, vi får se vad hon säger när tavlan är klar :)

Barbara Casillas sa...

I love your blog, photos, and artwork. Wonderful collage.

Elin sa...

Thank you Barbara!

ingridp sa...

Älskar din tavla. Älskar också återbruk och jobbar bäst med det (och när arbetsbordet är rensat).
Att göra böcker är ett bra sätt att ta tillvara det mesta.
Men jag ska låna din idé eftersom jag fått ett barnbarn och ska under tid dokumentera hennes del i mitt liv.
Detta blir en inspiration tror jag.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...