26 maj 2015

Bomull eller linne i målarduken?



Jag har alltid målat på uppspänd linneduk. Från början för att vi gjorde det när jag gick på konstskolan för länge sedan och jag fick lära mig att den är mer hållbar, men också för att jag tycker linne har en vackrare struktur än de bomulls- och polyesterdukar som finns. Bomull är dock billigare, och när vi skulle ha uppspända dukar till jobbet valde jag att köpa den varianten. Vilken skillnad att spänna en bomullsduk jämfört med linne! Så mycket lättare att jag nästan överväger att byta till det nästa gång jag ska köpa till mig själv. Det skulle vara skönt att slippa bli så öm i fingrarna varje gång en ny tavla ska målas. Fast jag skulle sakna den fina oregelbundna strukturen på linnet. Vi får se om det är fingrarna eller ögat som får bestämma vid nästa inköp.

8 kommentarer:

Sia sa...

Hej Elin!
Jag köper färdiga uppspända dukar. Det kanske är dumt men jag har aldrig lärt mig hur man spänner en duk själv. Kanske borde jag ta tag i det och lära mig. Det blir kanske en skönare känsla när man gjort det själv?

Jag undrar om du använder varnish på dina färdiga målningar? Är det något man alltid bör avsluta med? Jag köpte en satin varnish och penslade på en av mina gamla akrylmålningar. Den blev alldeles för glansig. Inte alls bra. Nu vill jag måla över delar av den ... men det kanske inte går utan att använda ett lager gesso först. Om du använder varnish, vilken sort rekommenderar du?

Elin sa...

Jag köper också färdigspända dukar ibland, men problemet är att de inte finns i alla format och då måste man fixa det själv. För riktigt stora dukar blir det också lite billigare.

Jag fernissar oftast inte mina målningar - bara om jag använt collagebitar eftersom det kan bli olika glans av målarmediet som jag använder som lim. Jag har en satin varnish som jag inte har använt så mycket - för det mesta har jag matt fernissa av märket Liquitex. (Beställer på nätet men tror att just den finns på Clas Olsson) Gillar inte heller blankt.

Jag tror inte att det är något problem att måla på fernissan. Gesso använder jag aldrig.



Sia sa...

Tack :) Jag har inte alls bra koll när det gäller olika fernissor eller målarmedier heller för den delen. Om jag bestämmer mig för att fernissa så blir det en matt sort. Men det känns bra att man kan skippa fernissa. Jag tänkte att jag kanske missat något viktigt då jag inte avslutat med ett par lager varnish innan mitt misslyckade försök. Jag ska testa att måla över den glansiga fernissan. Jag har visserligen en burk gesso men vill helst inte använda den.

Elin sa...

Det finns säkert någon som tycker att man absolut ska fernissa alla målningar för att skydda dem mot solljus eller något, men jag tycker det är onödigt - än så länge i alla fall.

Mika sa...

Jag har provat enklare dukar i bomull för längesedan. Sorgligt nog har faktiskt alla gått sönder. Upplever att dom blir skörare med åren.
Men jag håller med... det är jobbigt för fingrarna att spänna upp dukar. När jag gick på gymnasiet hade vi en tång som var (tror jag) anpassad just för att spänna dukar. Fingrarna slipper arbetet, duken blir både hårdare och rakare spänd, dessutom gick det MYCKET lättare. Jag har frågat på min färghandel om dom har sådana och tydligen kan dom beställa hem till mig. Prova du att göra detsamma.

Som alltid; tack för all inspiration!

Elin sa...

Jag vet att det finns sådana tänger. De har en sådan på artistica.nu där jag beställer det mesta av mitt material, men det var någon som sa att de var ganska bökiga och onödiga... Kanske värt att prova ändå då.

Mika sa...

Absolut inte bökiga och onödiga om man känner att det skadar fingrarna. Testa!

Elin sa...

Skriver upp det på min lista till nästa beställning :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...