1 februari 2015

Längst ner i färglådan


Jag har en stor färglåda full av akryltuber i olika nyanser och ändå är det nästan alltid samma färger jag använder. Favoriterna är Paynes grey (av märket Winsor&Newton), preussiskt blå, rå umbra och gul ockra. Sedan behöver jag någon form av röd, gul, turkos och ceriserosa, men där är jag inte så trogen utan testar lite olika. Grönt använder jag sällan i färdig form utan blandar min egen, men jag gillar Green gold i Goldens flytande färger. En ny favorit är också Violet oxide av samma märke, en mörk faluröd nyans.  En orange är trevligt att ha, men inte nödvändigt. Däremot måste jag ha vitt. Det går inte att måla utan vit färg.

Det har tagit ett tag att komma på vilka färger jag tycker om och behöver, och färglådan har därför ett antal tuber som sällan får komma ut i ljuset. Idag valde jag fyra sådana färger för ett andra lager på fyra nya mindre målningar: Prism violet, rå sienna, Hookers green och coboltblå. Det är ju ett perfekt sätt att använda upp färgen samtidigt som bilden får mer djup och struktur. Dessutom kanske man upptäcker att färgerna inte är så dumma ändå.                  

2 kommentarer:

aliciasivert.se sa...

'Hookers green'? Haha, vem är det som bestämmer namn egentligen..? Väldigt intressant med favoritfärger tycker jag och hur otroligt specifikt det kan var. Att en särskild nyans påminner mig om en särskild person som verkligen ÄR den färgen/färgkombon. Ska bli spännande att se vad du fick ihop genom att gå utanför boxen (eller längst ner i lådan, hehe)!

Elin sa...

:)

Det jag upptäckte var att Prism Violet var en riktigt fin färg! Nästan svart när den lades på tjocka skikt men även vacker i tunnare lager med mycket vatten. Den ska jag nog köpa igen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...