21 juli 2014

Måla en tavla tillsammans med barnen 1

Jag har länge tänkt att jag vill måla en stor tavla tillsammans med barnen, och när jag flyttade mina saker från målarrummet till min nuvarande ateljé så hittade jag en stor masonitskiva (ca 1 x1,5 m) som jag tidigare sparat och som passade ypperligt att måla på. Med inspiration härifrån tänkte jag att den skulle kunna få sitta på altanen när den är färdig. Det behövs något färgglatt där. 


Vi började med att måla skivan med vit färg. Inte helt täckande utan lite slarvigt. Sedan fyllde vi på med rosa, röda och gula nyanser. Jag använder mina kunskaper från Flora Bowleys Bloom True e-kurs, att inte mixa varma och kalla nyanser i samma lager. Det är bra att tänka på när man målar med barn (eller ovana vuxna) eftersom allt lätt blir brunt annars. Låter man lagren torka behåller man de fina färgerna. 

 
Vi målade med penslar och använde olika material för att göra mönster som t ex toalettrullar, skumgummistämplar, fina blad och bubbelplast.





Pelargonblad gav bäst resultat.


Toalettrullar ger stora runda ringar...


... och skumgummistämplarna ger ett prickigt mönster.


Det första lagret är färdigt och jag tycker redan att det ser härligt ut. Nästa lager ska gå i blå och gröna nyanser. Jag återkommer med resultatet.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...