17 juli 2014

Livet med hund 1


Måns 6 månader
Nu har vår lilla golden retriever Måns bott hos oss i drygt två veckor, och jag måste erkänna att det har hänt att jag funderat över vad vi gett oss in på. Inte så att beslutet att skaffa en hund var överilat, det har vi tänkt på i många år, men ändå. Det är ju som att ha ett barn till i familjen. En kontaktsökande, småbufflig, frenetiskt tuggande och alldeles underbart gullig lillebror. Jag kommer på mig själv med att ha liknande känslor som när jag blev mamma för första gången. Jag vill titta på honom och gulla med honom hela tiden, samtidigt som jag känner mig osäker och har en naggande oro över att göra fel, att förstöra honom på något sätt. Tänk om han aldrig kommer att kunna vara ensam? Tänk om han kommer att bli oregerlig som vuxen? 

Nu är jag ju några år äldre och klokare än när jag fick min förstfödda dotter och hon har blivit en fantastisk person, så jag borde kunna slappna av lite. Och det gör jag - för det mesta. Precis som med allting annat gäller det bara att fokusera på det som går bra, att välja vem man lyssnar på (det finns många som har åsikter om allt!) och lita på sin magkänsla. Hittills har det gått alldeles utmärkt och det gör det nog i fortsättningen också. 

Måns älskar sina tuggben


4 kommentarer:

iHanna sa...

Så fin han är. Ha hund är en av mina drömmar, men alla promenader avskräcker... :)

Elin sa...

Jag gillar promenaderna och att jag kommer att vara tvungen att gå ut även när det är mörkt och kallt. Jag vet ju att jag mår bättre av det... Det finns ju hundar som inte kräver så mycket motion :)

Christina sa...

Han kommer troligtvis att bli er bästa vän någonsin :) Golden retrievers är världens finaste familjehundar. Känner igen din oro från när vår Golden var valp och oregerlig. Sen växte hon upp och blev vår bästa vän och barnen fick en finare barndom tack vare Siena som vår hund hette. Tyvärr så lever hundar inte lika länge som oss... så för två år sedan dog hon men hon finns alltid i vårt minne. Om jag någonsin ska ha hund igen så blir det en Golden retriever :)
Ha det fint! och gosa riktigt mycket med er valp :)
Kram Christina

Elin sa...

Tack för ditt svar! Det känns skönt att höra att andra har känt likadant.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...