15 juli 2014

Bli mer kreativ: Lek


Det är med skapandet som med mycket annat. Om det går för lång tid mellan gångerna kan det vara svårt att komma igång igen. Tröskeln blir för hög och det blir svårt att ta sig över. Man tänker för mycket, vet inte vad man ska göra, oroar sig för att inte kunna och vill att det ska bli rätt från början. Det bästa man kan göra då är att släppa på allvaret och bara leka med färgerna utan tanke på resultatet. Ofta sätter det igång någonting i tanken och kroppen som leder vidare. Det kan vara en färgkombination som kändes härlig, ett material som var spännande att prova eller en linje som blev helt rätt. Om inte annat så har tröskeln åtminstone minskat och det blir lättare att plocka fram kreativiteten nästa gång. Bara det inte går för lång tid emellan.

Igår kväll plockade småtjejerna och jag fram papper och deras spidermankritor. Vi prövade att rita porträtt utan att titta på papperet. Det är en bra övning för att sätta igång kreativiteten och släppa kontrollen över resultatet. Man kan göra på lite olika sätt. Antingen tittar man på någon som man tecknar av, eller så blundar man och tecknar helt ur fantasin. Det viktiga är att inte titta på papperet förrän alla linjer är färdiga (något som kan vara ganska svårt i början). Sedan kan man förstärka valda delar eller färglägga om man vill. Vi använde kritor, men det går naturligtvis att använda blyerts, vattenfärg, tuschpennor eller något annat man har hemma. Huvudsaken är att man gör. Och att man har roligt.

4 kommentarer:

VisaLiza sa...

Det där låter som ett smart tips! För min del kan det gå många månader mellan att målerisakerna kommer fram och då tittar jag mest på dem i två dagar eller så. Då är en nästan rädd att sätta igång. Ska testa ditt tips nästa gång :) Tjusigt resultat av er lek förresten. Liza

Christina sa...

Kul tips, det där kanske jag kan göra med eleverna till hösten :)

Madde sa...

Livet går ut på att ha så roligt som möjligt :)

Elin sa...

Känner igen det där med att inte komma igång. Jag väntade i tolv år på att börja måla igen. Det gör jag inte om! @VisaLiza

Jag har gjort det med elever - alltid kul! @christina

Håller med dig!! @Madde

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...