19 juli 2014

Återbruk av färg och möbler


Nu återstår bara lite målning innan ateljén är riktigt färdig. Och då menar jag inte målning av tavlor, utan målning av möbler. Som jag skrev tidigare har vi i den här omflyttningen av rum försökt att återanvända gammalt istället för att köpa nytt. Det gäller också färgen. Vi har så mycket färg som har blivit över från tidigare projekt och det känns skönt att de kommer till användning.

Jag behövde till exempel ett nytt bord i ateljén. Det jag hade från början har vi flyttat in i köket, och köksbordet som jag fick sedan lade Greta beslag på i sitt nya rum. Som tur var hade vi ett gammalt mörkbrunt bord med utdragsskivor i källaren. Det har stått där och varit mitt dåliga samvete en längre tid. Jag var så ivrig att köpa det på Blocket men det passade aldrig in någonstans. Med några lager ljusbeige linoljefärg så kommer det att passa perfekt in i ateljén. Linoljefärgen är naturligtvis också en rest från svärmor, som målade ett skåp till matrummet åt oss för många år sedan.

Tidigare i veckan målade jag också några sparade anslagstavlor med överbliven väggfärg. De sitter nu på väggen i ateljén, redo att fyllas med inspiration och påminnelser.

Att återanvända och förändra saker man redan har är naturligtvis bra för både miljön och plånboken, men just nu är jag mest nöjd över den lättnad som kommer av att rensa i alla prylar man spar på sig. Och jag är inte ensam om den känslan. Av bara farten hängde resten av familjen med på idén så nu har vi både rensat i barnens rum och bland alla skor i källaren. Vi hade många skor!

Nu ska jag bara fortsätta rensa och låta bli att köpa nytt så kommer jag att må som en prinsessa.

3 kommentarer:

Den där Victoria sa...

Det är en härlig dominoeffekt det där, när man väl börjar rensa och återbruka bland de grejor man redan har. Så fungerar det hemma hos oss också, möbler som byter plats då och då och får nya funktioner.

Jag har också ett gäng anslagstavlor som jag ska måla, så att de kommer till användning, tack för tipset och inspirationen.

Kram Victoria

Elin sa...

En liten varning bara. De suger ganska mycket färg. Åtminstone den som var gjord i ett vävmaterial. Jag började med en beigeaktig färg, men den räckte inte så jag fick måla över ett varv med vit väggfärg som jag också hade en slatt kvar av.

Elin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...