9 juni 2014

Det gick inte så snabbt och lätt som jag trodde


Den snabba rusten av vårt kök går sådär. Inte alls lika snabbt och lätt som jag hade sett framför mig. I helgen har jag tvättat och slipat bänkskivor, målat ett supertunt lager av linoljefärg och ändå verkar det vara problem med att få den att torka. Efter två dygn sotar den av sig och går att torka bort med en trasa på vissa fläckar. Jag har målat med linoljefärg massor av gånger tidigare, men aldrig varit med om det här. Att byta ut bänkskivorn är en både kostsam och krånglig historia, eftersom vi har byggt ett skåp ovanpå en av dem. Just nu avvaktar jag till nästa helg få se vad som händer.

Vi har flyttat in min gamla arbetsbänk från målarrummet och monterat hjul på den för att få upp den i köksbänkhöjd. De första hjulen var från Ikea och de gick inte att låsa (trots att det var låsbara hjul). Jag grubblade över olika lösningar på det som bland annat innehöll ståltråd och superlim, men som tur var ramlade jag över lika stora hjul med bättre låsfunktion på Coop. Problemet löst. Slipa bordsskivan hann jag också med, nu ska den bara målas.

Stolar till bordet var inte det lättaste att hitta. Vissa är snygga men osköna och andra är snygga men hutlöst dyra. Många är fula. Till slut bestämde vi oss för en stoppad variant från Mio, som inte känns helt rätt i utseende, men är okej i pris och komfort. När vi kom hem visade det sig att vi fått fel höjd. Suck. Efter ännu ett besök till Valbo har vi nu rätt höjd, men vi får bara plats med fyra stolar runt bordet och vi är fem i familjen. Dessutom klagar dottern på att man inte får plats med benen under bordet för att stolarna är för höga. Dubbelsuck.

Vi har bestämt oss för att måla golvet. Vi har till och med bestämt vilken färg, men missödet med bänkskivorna gör att jag drar mig för att börja, eftersom vi även där hade tänkt använda linoljefärg. Det fungerar liksom inte att golvet är kladdigt i flera veckor.

Jag börjar förstå varför jag har skjutit på den här rusten så länge... Redan för två år sedan hade jag klart för mig vad som behövde göras, men insåg att tiden inte riktigt fanns. Det finns den inte nu heller, men har man börjat så måste man ju avsluta. Någon gång.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...