17 februari 2014

Nya planer


Igår bestämde jag mig för att det här skulle bli veckan då jag tog itu med mitt måleri. Passande nog hittade jag i gårdagens morgontidning ett reportage om en kvinna som börjat skriva, och de tips hon ger till andra som drömmer om en författarkarriär passar lika bra in på måleriet som på skrivandet.

Varje dag
Den här veckan ska jag göra något kreativt varje dag. Det behöver inte vara något stort, men jag ska måla, teckna, klippa eller klistra en liten stund utan krav på att det ska bli något. Jag behöver komma in i målartankar igen och få lite idéer.

Struktur och rutiner
Igår röjde jag ur målarrummet på alla de prylar som lätt samlas där när det inte används, och jag ska försöka låta bli att stöka till alltför mycket i fortsättningen. Det ska vara lätt att sätta igång när det blir lite tid över. Dessutom ska jag bestämma åtminstone en kväll i veckan då jag är i målarrummet, oavsett om jag känner för det eller inte just då. Inspirationen brukar komma när jag väl börjar.

Lita på din förmåga
Jag ska inte tänka så mycket. Bara göra.

Jag återkommer med rapport om hur det går.

6 kommentarer:

Christina sa...

Fint att du delar med dig av dina tips. DE peppar även mig till att försöka ta mig tid till sådant jag själv vill göra.

Ha det fint!
Kram Christina

Den där Victoria sa...

Bra tips som går att applicera på mycket i ens vardag. Skriva är något jag skulle vilja ta upp som en hobby, alltså mer än bloggandet.

Hur går det med nya jobbet, är det stor omställning från läraryrket? Det verkar som att du får mer utrymme för din kreativa sida nu, vilket måste vara otroligt givande för dig.

Kram Victoria

Sia sa...

Jag har följt din blogg ganska länge och tycker väldigt mycket om stämningen i dina bilder. Jag uppskattar också alla tips du ger. Jag har gjort mina ramar precis som du visade en gång. Det blir jättebra. Tack!

Angående de tre punkterna i det här inlägget ...

1. Jag ritar eller målar lite varje dag. 2. Jag har blivit mer strukturerad runt mitt skapande och min nya blogg ska bli ett medel som ska hjälpa mig.

Problemet är nr 3. Jag har svårt att lita till min förmåga. Jag tänker och analyserar. Jag jämför mig med andra. När jag gör det känner jag mig underlägsen.

Hur ska man komma förbi de här tankarna och känslorna?

Elin sa...

Tack för era kommentarer! Kul att ni uppskattar tipsen.

Victoria: Det är en mycket stor omställning från läraryrket, och särskilt just nu i början innan vi har öppnat. Det är mycket förberedelser för invigningen den 5 april, och mycket fokus just nu på att få lokalerna färdiga. Mycket nytt att lära och jätteroligt, men jag saknar eleverna. Det blir nog bättre sedan när vi kommer att ha aktiviteter för barn och ungdomar i lokalerna. Då kanske Emil och Axel kan komma dit och spela in en ny film om sin fransman :) (De vet vad jag menar..)

Sia: Jätteroligt att du är här och hittar något som inspirerar dig! Och vad bra att du fixar punkt ett och två. När det gäller punkt tre så är det ju absolut den svåraste. Jag hamnar där fortfarande ibland, men jag tycker att det blir lättare och lättare med tiden att komma tillbaka till någon slags tro på sig själv. När jag började kunde jag knappt tänka tanken på att kalla mig själv konstnär, men idag gör jag det utan att tveka. Ju mer man vågar och kastar sig ut, desto tuffare blir man.

Sia sa...

Tack för ditt svar Elin. Jag ska skaffa mig mer skinn på näsan för det stämmer att jag alltid varit för mesig när det gäller att kasta mig in i något som är ovant och nytt.

http://www.siaritar.com sa...

Tack så mycket. Jag blir så glad över att få svar och för att få uppmuntrande ord. Såg inte förrän nu att du även svarat på min blogg också. Jag hittade faktiskt tillbaka till din kommentar på din sida tidigare idag.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...