16 november 2013

Att vara tyst och lyssna



Jag har fördomar. Jag har svårt för människor som köper andra kulturer och försöker göra dem till sina utan att ha några kopplingar till den kulturen alls. När jag var yngre var det många som hakade på new age-trenden och trodde på allt möjligt skumt utan att ifrågasätta det minsta. Det var indianer och delfiner om vartannat och allt var helt sant i deras ögon. Det gjorde mig lite obehaglig till mods. När jag hörde att vi skulle arbeta med spårning på bildpedagogikkursen, och ha en gästlärare som var en "tracker" som hade lärt sig av apacheindianer, så blev jag lite fundersam. Jag trodde inte att jag skulle få ut så mycket av dagen, men ack så fel jag hade. Vår gästlärare, som ni kan se i klippet här ovanför, var en mycket karismatisk person och gav mig många nya tankar om att se istället för att titta. Att inte stressa iväg med tunnelseende utan verkligen ta in omgivningen, vara tyst och lyssna. Det kan jag behöva göra oftare.

4 kommentarer:

Christina sa...

Oh, men sådant gillar jag. När man finner spår och mönster som berättar något. Intressant.

re: Tack för ditt fina deltagande på min blogg.

Kram

Den där Victoria sa...

Oj, det måste verkligen ha varit intressant och inspirerande.

Elin sa...

Det var det :)

Mika sa...

Hahaha... jag reagerade precis som du brukar "men ska han verkligen vara till nytta??? och inom polisen också???? Har dom blivit galna???"
Men jag förstår vad du menar. Vikten av att se hela bilden inte bara det jag letar efter eller det jag bestämt mig för.
...och självklart hoppas jag att han är till nytta när personer försvinner.
Mycket spännande!

Kram
Mika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...